Carlos Mirabelli: omul care levita, călătorea cu viteza luminii şi juca biliard fără a atinge tacul! Sau doar un simplu şarlatan?

4
4.494 vizualizari

MirabelliPot oamenii să se ridice singuri în aer, să fie ridicaţi doar prin puterea minţii sau în timpul transelor extatice? Istoria e plină de astfel de relatări. De exemplu, Sf. Iosif din Copertino („călugărul zburător”) şi mediul Daniel Douglass Home din secolul al XIX-lea, despre care se spune că nu a fost prins niciodată trişând. Totuşi, mediumul brazilian Carlos (Carmine) Mirabelli a fost prins trişând.

Spunându-se despre el că poate produce automat scrieri în douăzeci şi opt de limbi străine şi că poate rosti, în stare de transă, discursuri în douăzeci şi şase de limbi, că este, de asemenea, capabil să materializeze spiritul unor persoane decedate cu o identitate uşor de aflat, că poate juca biliard fară a atinge tacul şi, aparent, că poate călători cu o viteză apropiată de cea a luminii, Mirabelli era cunoscut şi ca o persoană ce poate efectua, cu succes, levitaţii. Sau cel puţin aşa afirma el.

În 1934, sceptica Societate de Cercetare a Fenomenelor Paranormale (SPR) şi-a trimis un cercetător, Theodore Besterman, să investigheze cazul lui Mirabelli. În opinia acestuia, a investigat atâta cât era necesar. „Mirabelli este, fară îndoială, un simplu şarlatan”, îi scria Besterman autorului Guy Lyon Playfair în 1973. Totuşi, nereuşind să descopere nici măcar dovezi scrise privind activitatea anterioară a lui Mirabelli, el s-a întors cu o fotografie edificatoare, rătăcită în arhivele SPR până când a fost dezgropată în iunie 1990 de către cercetătorul american dr. Gordon Stein. Această fotografie arată cum Mirabelli este aparent ridicat în mijlocul aerului, cu braţele întinse la orizontală şi cu ochii deschişi, cu capul aproape atingând tavanul unei încăperi cu o înălţime de cel puţin 4,3 m (cum avea să verifice Playfair).

Purtând inscripţia: „Pentru domnul T. Besterman de la Carlos Mirabelli” şi datată 22 august 1934, fotografia arată clar semne de retuş ori pe negativ ori pe o versiune anterioară a pozei, după care se realizase exemplarul cu pricina. Conturul îmbrăcămintei şi încălţămintei este intensificat şi dovada se află chiar sub pantofi. Acolo, modelul tapetului din spatele lui Mirabelli, în restul fotografiei puternic focalizat, este estompat. De ce? Pentru că în acel punct se găseşte exact treapta scării pe care a stat Carlos, aceasta fiind ştearsă sau accentuată. Pe o fotocopie sau folosind o lupă, după cum evidenţiază Playfair, orice îndoială dispare. Mirabelli a falsificat cel puţin această poză.