Victor Hugo a câştigat o sumă fabuloasă din vânzarea romanului său celebru „Mizerabilii”: 300.000 de franci, acum peste 150 de ani!


Cel mai bine cunoscut pentru cărțile sale – Mizerabilii (1862) și Cocoșatul de la Notre-Dame (1831), Victor Hugo şi-a câștigat un renume în întreaga lume ca fiind unul dintre cei mai mari și mai cunoscuţi scriitori francezi din toate timpurile.

„Mizerabilii”, capodopera sa care descrie mizeria socială și nedreptatea din Franţa secolului al 19-lea, a fost planificată a fi scrisă de către Hugo încă din anii 1830, însă autorul a avut nevoie de 17 ani pentru a o termina. În timpul scrierii romanului, Hugo a făcut eforturi enorme pentru a cunoaşte în detaliu societatea franceză. De exemplu, una dintre primele povestiri din carte se învârte în jurul celebrei închisori franceze din Toulon, ca loc de naștere al personajului Jean Valjean. Pentru aceasta, Hugo a călătorit acolo, luându-şi primele notițe în 1839. Însă, el nu a început să scrie romanul decât 6 ani mai târziu, în 1845. Şi, apropo, celebrul personaj Jean Valjean a fost adoptat de Hugo la final, pentru că la început îl numise „Jean Trejean”.

Victor Hugo a fost, fără îndoială, conștient de calitatea muncii sale, căci într-o scrisoare trimisă editorului său, Albert Lacroix, pe 23 martie 1862, îi spuse: „Convingerea mea este că această carte va fi una dintre vârfuri, dacă nu punctul culminant al carierei mele“.

Apariția romanului „Mizerabilii” a fost ceva nemaiîntâlnit în istoria literaturii mondiale până în acel moment. Victor Hugo a semnat un contract cu o celebră casă de editură belgiană, „Lacroix et Verboekhoven“, care i-a oferit autorului o sumă fabuloasă pentru acele vremuri: 300.000 de franci (aproximativ 3,8 milioane de dolari în banii de astăzi) pentru o licență de 8 ani. A fost o sumă imensă de bani, nu doar pentru acele vremurile acelea, dar şi pentru vremurile actuale. Ţinând cont de faptul că editorul avea dreptul să publice romanul doar timp de 8 ani, se poate spune că aceasta rămâne cea mai mare sumă plătită vreodată pentru o lucrare de literatură.

Editura belgiană „Lacroix et Verboekhoven“ a riscat foarte mult, făcând un împrumut la bancă pentru a-i plăti cei 300.000 de franci scriitorului francez. De asemenea, editura şi-a luat în calcul posibilitatea ca romanul să fie interzis în Franţa (lucru care nu s-a întâmplat), dar, este de notorietate faptul că Biserica Catolică a interzis cartea mai târziu, plasând-o pe lista lucrărilor considerate eretice – „Index Librorum Prohibitorum”.

Totodată, editorul a realizat o campanie de marketing unică pentru acest roman, prima din istoria literaturii. Comunicate de presă au fost emise cu 6 luni înainte de lansarea cărţii. Prima parte a romanului, cunoscută sub numele de „Fantine”, a fost lansată simultan în câteva orașe europene, inclusiv Bruxelles, Paris, Londra, Leipzig și Sankt Petersburg. La Paris, succesul cărţii a fost atât de mare încât, în ​​primele ore, prima ediție s-a vândut în 6.000 de exemplare. Cartea a depăşit nivelul așteptărilor și a influențat enorm societatea franceză.

La final, să vă spun şi o anecdotă legată de lansarea cărţii „Mizerabilii” în Anglia, de către editorul său „Hurst & Blackett”. Scriitorul a trimis o telegramă în Londra, cu un singur caracter „?”, adică se întreba de reacţia londonezilor la apariţia cărţii. Răspunsul editorului a fost la fel de simplu: „!”, adică însemnând faptul că romanul a avut un mare succes şi la Londra. Se crede că aceasta a fost cea mai scurtă corespondență din istorie.


Lasă un comentariu