Nava olandeză Ourang Medan călătorea prin Strâmtoarea Malacca în iunie 1947, când a trimis un semnal de ajutor SOS: „Toți ofițerii, inclusiv căpitanul, sunt morți, în cabină şi pe punte. Posibil ca întreg echipajul să fie mort”. Acest mesaj a fost urmat de un cod morse indescifrabil și s-a încheiat cu ultimele cuvinte criptice: „Eu mor…”.
Strâmtoarea Malacca este o strâmtoare care unește Marea Andaman cu Marea Chinei de Sud și desparte insula Sumatra (arhipelagul Malaez) de peninsula Malacca, fiind situat în Asia de Sud-Est. Mesajul SOS a fost interceptat de nouă nave, care se aflau în apropiere de Malaiezia și Insula Sumatra. După ce și-au triangulat poziția, ele au alertat navele din apropiere care era locaţia lui Ourang Medan.
Navele comercială americană Silver Star a fost prima care a ajuns la Ourang Medan, după semnalul SOS. Marinarii americani nu au văzut semne de viață pe punte, ci doar o tăcere amenințătoare. Dar, ceea ce au descoperit a fost un adevărat coşmar: întregul echipaj fusese ucis într-un mod foarte ciudat. Ochii le erau larg deschişi, plini de groază; gurile le erau largi căscate, ca şi cum ar fi vrut să respire cât mai mult, iar braţele le erau întinse, ca și cum ar fi înfruntat un ucigaș invizibil.
Nedându-şi seama ce s-a întâmplat, marinarii de pe Silver Star au decis să tracteze nava Ourang Medan până la cel mai apropiat port. Încercarea nu a reușit totuși, din cauza fumului gros care a început să iasă din punțile inferioare ale navei olandez. Până la urmă, Ourang Medan a explodat cu o asemenea forță încât nava s-a scufundat în fundul oceanului, luând cu ea toate indiciile despre ceea ce a provocat explozia și ceea ce a ucis echipajul.
Au existat mai multe teorii cu privire la ceea ce a cauzat sfârșitul inexplicabil al lui Ourang Medan. Interesant e faptul că până în prezent nu s-au găsit niciun fel de înregistrări care să ateste că nava ar fi existat vreodată, făcând-o literalmente o „navă fantomă”.
Unii zic că nava transporta ilegal gaze letale, şi mai multe ţări ar fi fost implicate în această afacere, ca de exemplu Olanda, SUA, China, precum și altele. Acest lucru ar explica de ce nava nu apare a fi înregistrată nicăieri şi ar explica totodată moartea echipajului (o substanţă chimică mortală care s-a scurs), dar şi explozia care a scufundat nava (un amestec de apă sărată și nitroglicerină din încărcătură).
Desigur, să nu uităm şi celelalte teorii: echipajul ar fi fost asfixiat de un nor de metan nociv, care a invadat nava după apariţia unei fisuri de pe fundul mării. O altă explicaţie ar fi aceea că un incendiu neobservat în sistemul cazanului navei ar fi putut provoca dezastrul care a urmat.
Totodată, nu trebuie uitat şi explicaţiile paranormale: echipa de salvare care a urcat pe Ourang Medan a descris un sentiment de „răceală extremă” prezent pe holurile vasului olandez, chiar dacă temperaturile erau peste 40 grade Celsius. Acest lucru, alături de expresiile terifiante de pe fețele echipajului, a condus la teoria că fantomele ar fi putut provoca episodul groaznic.
Și, bineînțeles, există o teorie foarte populară conform căreia extratereştrii au provocat moartea echipajului şi distrugerea navei. Într-adevăr, au existat cărți întregi dedicate explicării acestei teorii. Deși evenimentele din jurul Ourang Medan nu vor fi niciodată pe deplin cunoscute, povestea ei are toate elementele unui mister bun: decese inexplicabile, conspirații guvernamentale, arme mortale, pirați, fantome și extratereștri!