Devastatorul cutremur din Indonezia anului 2004 a fost produs de o supernovă aflată la 26.000 de ani lumină de noi?

supernova771Pe 26 decembrie 2004, un cutremur cu magnitudinea de 9,3 grade pe scara Richter s-a produs în Oceanul Indian, pe coasta Insulei Sumatra din Malaiezia. Acest cutremur devastator a cauzat un puternic tsunami care a măturat pur şi simplu multe regiuni din Asia de Sud-Est, murind astfel peste 220.000 de oameni. Acesta a fost cel mai devastator tsunami  produs, după cel rezultat în urma exploziei vulcanului Krakatao în 1883. Cutremurul s-a produs pe 26 decembrie 2004, ora 00:58 (Ora Universală).

Interesant e faptul că 44 de ore mai târziu (27 decembrie 2004, ora 21:36, Ora Universală), telescoapele din jurul Pământului au detectat cele mai strălucitoare explozii de unde gamma ale unei supernove, înregistrate vreodată pe Terra. Această explozie de raze gamma a fost de 100 de ori mai intensă decât alte explozii asemănătoare, având ca luminozitate puterea unei Luni întregi. Undele gamma şi-au atins un nivel maxim care a durat 1,5 secunde, apoi au scăzut pentru o perioadă de 5 minute, având 7,57 secunde de pulsaţii. Aceste unde gamma, au schimbat forma ionosferei Pământului şi au distorsionat transmisia semnalelor radio.

Să facem un rezumat din ştirea originală prezentată pe site-ul BBC (http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/4278005.stm):

Radiaţia de pe 27 decembrie a fost atât de puternică, încât a acoperit Luna şi a luminat atmosfera Pământului. Explozia s-a datorat unei stele denumită SGR 1806-20, aflată la 26.000 de ani lumină faţă de Pământ, în sudul constelaţiei Săgetătorul. Dacă steaua s-ar fi aflat la 10 ani-lumină de Pământ, acesta ar fi fost distrus. „Probabil că este cea mai mare explozie observată vreodată de oameni în galaxia noastră, din 1604, atunci când astronomul Kepler a văzut şi el o supernovă”, a declarat Dr Rob Fender, de la Universitatea Southampton din Marea Britanie. Energia emisă de explozia stelei a fost atât de puternică, încât într-o zecime de secundă această supernovă emite mai multă energie decât Soarele nostru în 100.000 de ani.

Astronomii şi-au pus problema dacă nu cumva razele gamma, rezultate în urma exploziei, circulă prin spaţiul cosmic în asociere cu undele gravitaţionale.  În drumul lor prin spaţiu, razele gamma ar fi deviate de câmpurile gravitaţionale şi dispersate de praf şi de particulele cosmice pe care le-ar întâlni în calea lor, aşa că se aşteaptă ca ele să călătorească puţin mai încet decât undele gravitaţionale asociate, ce ar trece prin spaţiu neîmpiedicate de nimic.

După o călătorie, de exemplu, de 26.000 de ani-lumină, o întârziere de 44 ore a razelor gamma (faţă de undele gravitaţionale) n-ar fi exclusă. Dacă undele gravitaţionale ar călători cu viteza luminii (c), razele gamma ar călători cu 99,999989 % din viteza luminii, deci puţin mai încet. Totodată, mai există şi altă posibilitate, ca la începutul călătoriei undele gravitaţionale să aibă o viteză super-luminică.

Cutremurul din decembrie 2004 din Indonezia, cu magnitudinea de 9,3 grade pe scara Richter, a fost cel mai puternic cutremur din ultimii 50 de ani, şi a fost urmat la 44 de ore diferenţă de o explozie de raze gamma (de 100 de ori mai luminoasă decât oricare raze gamma observate de-a lungul istoriei). Este greu de trecut cu vederea faptul că aceste evenimente majore au fost doar nişte coincidenţe. Este foarte probabil ca cele două evenimente importante, ce au avut loc la o distanţă atât de mică, să fie legate între ele.

O parte din astronomi şi-au pus şi ei problema unei conexiuni, dar deocamdată nu este cunoscut niciun mecanism de acţiune. Deşi pe 27 decembrie 2004, razele gamma au afectat ionizarea atmosferei Pământului, totuşi acest lucru n-ar trebui să cauzeze cutremure. Totuşi, dacă vreo undă gravitaţională longitudinală, acompaniată de o rază gamma, ar declanşa un impuls, misterul ar deveni rezolvat, şi legătura între explozia unei supernove şi un cutremur devastator ar deveni demonstrată.

Încă din anul 1983, dr. în astronomie Paul LaViolette a atras atenţia asupra pericolului reprezentat de exploziile galactice pentru Pământ, arătând că ajungerea unei unde cosmice majore la nivelul Pământului ar crea şi efecte electromagnetice. Undele gravitaţionale puternice ar putea călători prin spaţiu, şi, odată ajunse pe Pământ ar putea produce chiar cutremure.

Dacă ipoteza s-ar confirma, aceasta înseamnă că nu trăim într-un mediu cosmic liniştit. Şi dacă cutremurul din 26 decembrie 2004 a fost rezultatul unei explozii solare, înseamnă că sutele de mii de morţi au fost provocate de o stea aflată la 26.000 de ani lumină! De aceea, e important să ne pregătim pentru evenimente şi mai puternice în viitor, căci asemenea unde gamma nu ne vor ocoli.