Facebook

 
Orgoni Crystal

 

Sunteţi insomniaci? Nu număraţi în gând oile, ci masaţi-vă tălpile cu seu de hârciog

În 2002, Departamentul de Psihologie Experimentară din cadrul Universităţii Oxford a apelat la un grup de cincizeci de insomniaci, cărora le-a cerut să încerce metode diferite de a adormi mai uşor. Cei care au folosit metoda tradiţională, de numărare a oilor, au avut nevoie de puţin mai mult timp pentru a adormi, comparativ cu ceilalţi. Cele mai bune rezultate le-a dat imaginarea unei scene plăcute, liniştite, precum o plajă sau o cascadă, care îi relaxează pe subiecţi şi le angajează imaginaţia. Numărarea oilor este prea plictisitoare sau prea enervantă pentru a alunga gândurile care vă ţin mintea trează.

Studiul a constatat şi că „suprimarea gândurilor” – încercarea de a bloca gândurile neliniştitoare imediat ce apar – este la fel de ineficientă. Motivul este ceea ce psihologii numesc „efectul ursului polar”. Atunci când vi se spune să nu vă gândiţi la un urs polar, mintea dumneavoastră nu poate să nu se gândească la urşii polari. Chiar şi metoda „un” (repetarea la nesfârşit a unui cuvânt simplu, precum „un”), agreată de numeroşi insomniaci, funcţionează doar dacă termenul ales este repetat la intervale neregulate, astfel încât creierul să fie obligat să se concentreze. Imediat ce concentrarea este slăbită, gândurile anxioase reapar.

Anticii romani recomandau ca suferinzii de insomnie să-şi maseze tălpile cu seu de hârciog sau să-şi frece dinţii cu ceară din urechea unui câine. Benjamin Franklin sugera ca persoanele care se trezesc în miezul unei nopţi călduroase să-şi ridice aşternuturile cu o mână şi un picior şi să le fluture de douăzeci de ori. Chiar mai bine decât atât, adăuga el, ar trebui să avem la dispoziţie două paturi, astfel încât unul dintre ele să fie mereu răcoros.

Mai recent, studiile clinice au demonstrat eficacitatea relaxării musculare progresive: încordarea pe rând a fiecărui grup de muşchi, până ce încep să doară, urmată de relaxarea lor. Ideea este că trupul „densionat” facilitează în cele din urmă şi „detensionarea” minţii.

Comments are closed.

Articole inrudite

Site Footer