Ketchup-ul este unul dintre cele mai populare sosuri ce poate fi găsit în aproape toate gospodăriile de pe planetă. Ketchup-ul, așa cum îl știm astăzi, este în esență un sos făcut din roșii, dar, în trecut, sosul era realizat din stridii, ciuperci, nuci, midii, ouă și multe alte produse alimentare. Industria fast-food de astăzi este de neimaginat fără ketchup, sosul fiind cel mai bun partener al cartofilor prăjiți, al pizzei şi al hamburgerilor. Diferite variante de ketchup pot fi găsite pe piață, conținând diferite ingrediente.
La prima vedere, aţi putea crede că acest sos roșu celebru este un produs al timpurilor noastre moderne, dar, de fapt, producția sa a început cu aproape 400 de ani în urmă în China. Chinezii au inventat ketchup-ul în secolul al XVII-lea. Sosul original a fost făcut din anşoa (care este un peşte) și mirodenii, având o culoare atrăgătoare de caramel. Acest sos de pește era numit „ke-chiap” în dialectul amoy.
Marinarii chinezi au dus sosul cu ei oriunde au mers în lume, așa că acest „ke-chiap” a devenit în curând cunoscut în Indonezia, Malaezia, Filipine și în alte țări din Asia. Lumea occidentală a avut primul contact cu sosul de pește, atunci când comercianții olandezi și britanici au sosit în Asia, de unde au cumpărat mătase, mirodenii, ceai și, bineînțeles, sos de ketchup.
Britanicii au adus sosul în Europa, pe care l-au răspândit și în coloniile lor din întreaga lume. În curând, a început producția de ketchup propriu, cu ciuperci și miez de nucă ca şi ingrediente principale. Prima utilizare a roșiilor în sos a avut loc în secolul al XIX-lea, iar anşoa a dispărut din rețetă undeva în anii 1850.
Ketchup-ul a devenit foarte popular în Statele Unite, așa că americanii au început să se gândească cum să comercializeze sosul. În anii 1890, producători ca Heinz au început cu producția de ketchup, dar au modificat rețeta pentru a păstra sosul mai mult timp. Adăugarea de zahăr la sos a adus gustul dulce pe care îl cunoaștem astăzi. SUA este în prezent cel mai mare consumator de ketchup, Heinz fiind lider mondial în vânzări.