Orgoni Crystal

 
Orgoni Crystal

 

Greta Garbo, “sfinxul suedez” care ţinea sub pat o formaţie de pitici

167

greta_garboCu piticii sub pat

La mult timp după ce Greta Garbo a ieşit din zorul public, un fost prieten i-a făcut o vizită apartamentul său, pe malul fluviului East River în New York. Atunci când Garbo a părăsit camera perţtru a-i pregăti ceva de băut, el a observat o figură ciudată care privea de sub canapea. „Era un trol”, a descoperit el, la o inspecţie mai amănunţită. „Ştii, piticii aceia mici din plastic, care au părul zbârlit, vopsit în roşu şi turcoaz?” De fapt, o întreagă comunitate de pitici era aşezată în formaţie. El nu i-a pomenit niciodată lui Garbo despre această descoperire, dar de fiecare dată când se întorcea în apartamentul Gretei şi verifica, piticii se aflau în locuri diferite. Hmmm. Pitici? Sub canapea? Acesta este încă unul dintre misterele care îl înconjoară pe „Sfinxul suedez”.

Nicio altă seducătoare femeie nu şi-a exercitat vreodată puterea cu ajutorul misterului cu mai multă măiestrie decât Garbo. Şi-a creat o aură, adăugând, strat cu strat, excentricităţi, definite printr-o singură frază, atunci când totul se încheia: „Vreau să fiu lăsată în pace”, i-a spus ea lui John Barrymore în filmul Grand Hotel din 1932, chipul ei luminos exprimând durere, speranţă, oboseală, iubire şi – încă ce? – o urmă de regret.

Cine a fost Greta Garbo?

Cine a fost Garbo? Niciodată nu a făcut vreun gest sau a spus vreun cuvânt fără să dea naştere la ambiguităţi.
Greta Lovisa Gustafsson a venit la Hollywood îrr 1925 din Stockholm, Suedia, pe urmele lui Mauritz Stiller, un regizor suedez în vogă, care a dispărut din atenţia publicului. Stiller a remarcat „senzualitatea obsedantă” a durduliei sale protejate. Era stângace, timidă şi aproape ştearsă pe atunci, dar, pe ecran, a ieşit la suprafaţă o seducătoare.

Stiller i-a dat schimbat numele în Garbo, echivalentul cuvântului „spirit” în suedeză. „Priveşte-o pe fata asta!” a spus directorul de studio Louis B. Mayer, vrăjit de „expresia ochilor ei”. I s-a oferit imediat un contract. „El ştia prea bine că găsise un sex simbol, care avea să aprindă imaginaţia oricui”, a scris actriţa Louise Brooks. Şi „nicio actriţă contemporană nu avea să mai fie vreodată mulţumită de ea însăşi”.

greta-garbo-315 ani de glorie

Gloria lui Garbo la Hollywood a durat 15 ani. A jucat în 25 de filme, printre care cele mai renumite au fost Camille, Wild Orchids (Pământul voluptăţii), Mata Hari, Anna Karenina şi Ninotchka. A fost “prima doamnă” a ecranului, începând cu filmele mute şi continuând cu cele în care vorbea în felul ei specific. „Dă-mi un whisky cu bere de chimbir alături – şi nu fi zgârcit, dragule” a fost prima ei replică în Anna Christie.

Seducătoarea bărbaţilor

Era „amanta din fantezia oricărui bărbat”, “cea divină” pentru francezi. „Ceea ce vede un bărbat la alte femei atunci când este beat, vede la Garbo fiind treaz”, a spus un critic. Iisuse, celelalte femei chiar nu mai au nicio şansă? Ea atrăgea atenţia bărbaţilor prin felul ei excentric şi distant de a fi. Invitaţiilor la cină nu le răspundea cu „Nu” sau „Stai să văd dacă pot”, ci cu „De unde să ştiu dacă îmi va fi foame în ziua aceea?”

Un director de studio a rămas uluit constatând că trandafirii pe care îi trimisese lui Garbo au fost aduşi înapoi. Adesea, se referea la ea însăşi ca la un bărbat bătrân sau ca la un băieţel. Iar nevoia ei de a fi singură lua întorsături ciudate: traversând Atlanticul, Garbo lua cina separat – în fiecare seară, într-o barcă de salvare diferită.

Garbo l-a părăsit pe actorul John Gilbert în faţa altarului, la prima lui încercare disperată de a o lua de soţie. La cea de-a doua încercare, mireasa fugară a evadat pe fereastra unei băi. Nu i-a trecut oare prin minte că poate să spună un „nu” politicos şi atât? Cu toate că nu există prea multe detalii, Arisţotel Onassis, Cecil Beaton, actorul George Brent, Erich Rothschild, autorul Erich Remarque şi dirijorul Leopold Stokowski au fost fermecaţi, unii devenind chiar obsedaţi de ea.

greta_garbo-2„Ne-a dus pe toţi de nas”, scria Beaton. „Voiai să-ţi pui capul în poala ei sau să-ţi îngropi faţa între sânii ei, şi să fii sărutat de ea”. În misterul ei, fiecare bărbat şi-a văzut propria salvare; trebuia doar să-şi dea seama cum s-o prindă. Artistul Jackson Pollock susţinea că s-a îndrăgostit de doar trei ori – o dată, când Garbo a trecut pe stradă. S-a luat după ea şi n-a mai fost văzut în acea zi.

După Femeia cu două feţe, Garbo, în vârstă de 36 de ani, s-a retras din lumea filmului. În următorii 50 de ani, s-a plimbat zilnic, deghizată, prin New York, în timp ce paparazzi o aşteptau la fiecare colţ ca să-i facă fotografii. Fidelă propriei legende, Garbo dorea să fie singură. Alerga înapoi în apartamentul ei, plin cu tablouri de Renoir, Bonnard şi, cu pitici. Marea artistă a murit la 15 aprilie 1990, în vârstă de 85 de ani.

Orgoni Crystal