Corupţia e caracteristică doar societăţii post-decembriste? Nu! Mari afaceri de corupţie de acum 90 de ani


Mulţi cred că în România corupţia este caracteristică societăţii post-decembriste! Greşit! Îna cest articol, am să vă spun câteva mari scandaluri de corupţie din perioada interbelică, şi asta pentru a demonstra faptul că această corupţie nu a apărut nici din vina lui Băsescu, lui Constantinescu, lui Iliescu, lui Ceauşescu, lui Gheorghe-Gheorghiu Dej…ci şi îşi are originile în istoria de secole a poporului român.

Afacerea Payot. La 28 decembrie 1920 s-a semnat un contract prin care România se obliga să livreze Franţei petrol în valoare totală de 54.000.000 franci, urmând să primească în contrapartidă circa 150 avioane de luptă, cu tot echipamentul necesar. Franţa a livrat României avioane vechi care au necesitat reparaţii de milioane de lei în ţară. În schimb, cei care au „perfectat” contractul s-au ales cu comisioane fabuloase.

Afacerea Hansa Brandenburg. În 1921 a fost cumpărată din Austria licenţă pentru avionul de instrucţie şi cercetare de tipul Hansa Brandenburg C I. Între 1921-1923 au fost construite 77 de aparate, dar nu cu materialele prevăzute în proiect, ci cu materiale de proastă calitate, mult mai ieftine. Diferenţa de preţ a fost însuşită de către mai-marii Armatei. În urma prăbuşirii repetate a avionului contractat, ministrul de Război, generalul Gheorghe Mârdănescu, a ordonat efectuarea unei anchete ale cărei rezultate nu au fost niciodată cunoscute. În final, producţia a încetat, avioanele construite au fost casate, iar armata României s-a ales cu o pagubă de 250.000.000 lei. Nimeni nu a fost găsit vinovat, nimeni nu a fost judecat.

Afacerea Aircraft Disposal Limited. La 11 august 1921, ministrul de Război, Ion Răşeanu, a semnat un contract cu firma engleză Aircraft Disposal Limited pentru achiziţionarea a 40 avioane de tip D.H.9 şi 20 de avioane de vânătoare de tip Bristol F-2, în valoare totală de 120.750 lire sterline. În schimbul unui comision gras, reprezentantul român pe lângă firma britanică, col. Andrei Popovici, acceptă furnizarea unor avioane vechi, recondiţionate, pe care comisia de recepţie din ţară le respinge categoric. Col. A Popovici, protejat al Casei Regale, este dat afară din Forţele Aeriene, iar Armata se alege cu o pagubă de 10.000.000 lei.

Afacerea Siskin – moartea piloţilor români. Sub conducerea principelui Carol al II-lea, aflat onorific la conducerea Inspectoratului General al Aeronauticii, în 1924 a fost elaborat un plan de înzestrare a Aviaţiei, scop în care a fost alocată uriaşa sumă de 500.000.000 lei. Era vorba să se achiziţioneze, din Franţa şi Marea Britanie, circa 250 de avioane de bombardament şi de recunoaştere. Partea română a dorit ca, din comanda totală de avioane, circa 80 să fie fabricate, sub licenţă, la Uzinele Astra din Arad. Societăţile franceze şi britanice resping acest lucru, cauzând României o pierdere totală în afaceri de circa 312.100.000 lei. Avioanele primite din Marea Britanie nu se încadrau în parametrii tehnico-tactici din contract, fiind predate părţii române fără testările absolut necesare, ceea ce a determinat ca mulţi piloţi români să-şi piardă viaţa în catastrofe aeriene. Această situaţie criminală s-a datorat faptului că recepţionerii români, în schimbul unor mari comisioane, nu şi-au făcut datoria. Firma britanică Siskin a furnizat părţii române 75 motoare de avion de tip Jaguar, în valoare de 100.000.000 lei, care timp de 10 ani nu au putut fi utilizate. Cele mai mari comisioane în urma acestor afaceri extrem de păguboase pentru Armata României le-au încasat Carol al II-lea şi acoliţii săi, printre care generalul Vasile Hentescu, specialitatea artilerie, care nu avea nimic în comun cu aviaţia militară.

Iată, aşadar, câteva cazuri mari de corupţie din perioada interbelică, pentru care nimeni n-a fost tras la răspundere. Ne mai mirăm ce se întâmplă în ziua de azi?

ATENTIE! Intrucat nu toate sursele sunt de incredere si, uneori, este foarte greu pentru a fi verificate, unele articole de pe site-ul lovendal.ro trebuie sa fie luate cu precautie. Site-ul acesta nu pretinde ca toate articolele sunt 100% reale, scopul fiind acela de a prezenta mai multe puncte de vedere si opinii asupra unui anumit subiect (chiar daca acestea par a fi contradictorii). Asadar, erorile si ambiguitatile nu pot fi excluse complet. Prin urmare, nu ne asumam nicio responsabilitate pentru actualitatea, acuratetea, caracterul complet sau calitatea informatiilor furnizate. Utilizatorii folosesc continutul acestui site pe propriul risc.

Lasă un comentariu

Ads Blocker Image Powered by Code Help Pro

Aveti un program de blocare a reclamelor

Va rugam sa ne sustineti, dezactivand programul de blocare a reclamelor. Va multumim!

Powered By
Best Wordpress Adblock Detecting Plugin | CHP Adblock