Astronomii observă temperatura, norii şi atmosfera unei exoplanete aflate la 1730 de ani-lumină şi nu sunt în stare să descopere „planeta X” aflată la doar 0,1 ani-lumină

Astronomii au observat o exoplanetă care are unele dintre cele mai ciudate condiții meteorologice observate vreodată. De șase ori mai masivă decât Jupiter şi situată la o distanță de 1.730 de ani lumină faţă de Pământ, Kepler-13Ab are temperaturi de la suprafaţa sa (din timpul zilei) de până la 2750 de grade Celsius, fiind una dintre cele mai fierbinți exoplanete descoperite vreodată.

Planeta este extrem de aproape de steaua sa, având o perioadă orbitală de 1,8 zile pământeşti. Astronomii cred că vânturile puternice pot căra dioxidul de titan – unul dintre ingredientele active ale „barierei solare” – în partea mai rece a planetei, unde se condensează în nori. Apoi, „zăpada” cade în atmosfera inferioară unde rămâne datorită gravitaţiei planetei.

„Aceste observații ale lui Kepler-13Ab ne spun cum condensează şi cum se formează norii în atmosfere ale unor planete gigantice fierbinţi și modul în care gravitația afectează compoziția atmosferei“, a declarat autorul principal al studiului, Thomas Beatty, de la Universitatea de Stat din Pennsylvania. „Când privim aceste planete, trebuie să știm nu doar cât de fierbinţi sunt, dar şi cum este gravitaţia lor”.

Sursa (traducerea şi adaptarea proprie): space.com