Maşina supersonică care prinde viteza de 1600 kmh

  •  
  •  
  •  
  •  

Echipa ce a doborât recordul vitezei la sol în 1997, după ce a depăşit în premieră viteza sunetului la bordul unui automobil cu reacţie, plănuieşte acum să-şi forţeze performanţa pentru a atrage mai mulţi tineri în domeniul ştiinţei şi tehnologiei.

Pilotul britanic Andy Green a intrat în istorie acum 11 ani, când a strunit autovehiculul cu propulsor Thrust SSC la viteza de 1.228 km/h. Acum are ambiţii mai mari: să se afle în cabina unei maşini turate la 1.610 km/h, cu roţile lipite de pământ, mai ales că şi alte echipe au de gând să-i depăşească recordul, informează BBC News. Poreclit “Ogarul”, noul său automobil va fi propulsat de o rachetă capabilă să producă 110 kilonewtoni, fixată de un motor cu reacţie EJ 200 folosit la avioanele Typhoon Eurofighter, în stare să genereze 90 de kilonewtoni.

Membrii echipei muncesc de un an şi jumătate la acest sistem, pentru asigurarea unei siguranţe maxime, şi îl văd gata de doborât recorduri în 2011. Muza din spatele proiectului este lordul Paul Drayson, noul ministru al Ştiinţei din Marea Britanie, care s-a nimerit să fie şi pilot de curse. Pe vremea când ocupa un post în Ministerul Apărării, acesta i-a rugat pe Andy Green şi pe liderul noului proiect, Richard Noble, să dezvolte ceva care să atragă atenţia elevilor înspre domeniul ştiinţei şi tehnologiei.

În consecinţă, proiectul pilotului care a doborât viteza sunetului va fi însoţit de un program şcolar menit să-i implice pe micii învăţăcei în fiecare stadiu de proiectare şi construcţie a maşinii de mare viteză. “Industriile noastre sunt flămânde după ingineri. Sunt mari probleme în acest sens în câmpul educaţiei şi ne mai şi confruntăm cu schimbările climatice”, a ţinut să precizeze pentru BBC Richard Noble.

Ministerul Apărării, la insistenţele lordului Drayson, va împrumuta echipei motoare folosite în programul de dezvoltare a avioanelor de luptă Typhoon. Acestea sunt scoase din uz, dar au încă destulă putere în ele pentru a-i da bice “Ogarului”.

Designul iniţial al noii maşini supersonice este realizat la Universitatea din Anglia de Vest, unde, în scurt timp, va fi construită o machetă la scară reală a “Ogarului”, iar componenta de cercetare aerodinamică este asigurată de Universitatea Swansea.  Pe lângă acest sprijin tehnologic, proiectul va avea nevoie de fonduri private în valoare de aproape 13 milioane de euro pentru construcţia autoturismului. Paralel se caută şi un loc propice doborârii recordului.

Thrust SSC a depăşit viteza sunetului în deşertul Black Rock din Nevada, SUA, iar în momentul de faţă câteva echipe plănuiesc să-i depăşească performanţa. “Există acum încă trei maşini cu varii grade de credibilitate şi în stadii diferite de dezvoltare”, a anunţat Andy Green.


  •  
  •  
  •  
  •  

Lasă un comentariu