Cum un rege britanic s-a întâlnit cu o navă-fantomă, având parte de cea mai înfricoşătoare experienţă din viaţa sa

2.315 vizualizari

Unele dintre legendele populare cele mai cunoscute este cea a „Olandezului zburător”, celebră şi sub denumirea de „Corabia-fantomă”. Tema sa esenţial maritimă a apărut abia în epoca modernă, pentru că olandezii nu s-au aventurat pe oceane decât după epoca marilor descoperiri.

Despre „Olandezul zburător” s-a vorbit iniţial în apropierea Capului Bunei Speranţe, care a fost, aşa cum se ştie, descoperit în luna august 1488 de Bartolomeu Diaz. Legenda datează, prin urmare, cel mult din secolul al XVI-lea, chiar din secolul al XVII-lea, când marinarul olandez a cunoscut apogeul gloriei.

Astfel, se vorbeşte de un căpitan Barent Fokke care a trăit în secolul al XVII-lea. Acesta din urmă se pare că era un personaj antipatic care înjura şi blestema ca un templier, dar şi un marinar fără pereche, pentru care arta navigaţiei n-avea nici un secret şi care parcurgea distanţa dintre Amsterdam şi Batavia în mult mai puţin timp decât colegii lui. Via Capul Bunei Speranţe, îi erau necesare uneori trei luni, iar pentru un drum dus-întors, doar cinci. Nu era lucru curat, s-a spus la scurt timp, ducându-se zvonul că era ajutat de diavol. Astfel că, atunci când a dispărut, cu tot cu navă şi echipaj, nimeni nu a fost uimit: diavolul care-l ajutase până atunci îl obligase să-şi plătească datoria.

Neplăcerea unei întâlniri adevărate sau imaginare cu „Olandezul zburător” în largul Capului Horn (sudul Americii de Sud) a fost resimţită de regele George al V-lea al Marea Britanie, care a murit în 1935. Avea pe atunci 16 ani şi făcea înconjurul lumii în calitate de aspirant la bordul navei-şcoală Bacchante. Întâmplarea a avut loc în noaptea de 11 iulie 1881, adică în plină iarnă pentru aceste regiuni ale globului. Noaptea era întunecată. Deodată, 13 oameni de pe Bacchante au zărit o lumină roşie, şi la două sute de metri de vasul lor, un bric misterios la bordul căruia nu se vedea nici o lumină, cu excepţia sinistrului halo roşiatic. Bricul a fost rapid înghiţit în întuneric şi, în acelaşi moment, matelotul de cart a căzut din vârful catargului murind pe loc.

Această poveste cu fantome la care au fost martori 13 oameni este greu de explicat logic. Căderea matelotului a fost cauzată probabil de spaima provocată de apariţie şi de o imprudenţă comisă din neatenţie. Dar lumina roşie? Şi de ce nu era luminat bricul, dacă era o navă obişnuită? Haloul roşiatic ar fi putut proveni de la un meteor ce cădea atunci. Fapt plauzibil. Dar vasul – presupunând că a existat şi n-a fost doar o iluzie optică provocată de spaima care poate avea asemenea efecte – ar fi putut fi o epavă abandonată de echipaj. Asemenea întâlniri nu sunt rare în apropierea Capului Horn. Cât de adevărată este această explicaţie? N-am putea spune cu siguranţă. Este o simplă ipoteză, în lipsă de altceva. Dar întâmplarea a dat legendei vasului-fantomă o actualitate pe care amatorii de senzaţii tari n-au lăsat-o să scape.