Nefertiti, regina cu „chip perfect” nu era atât de frumoasă pe cât se credea

2.360 vizualizari

nefertiti1Regina egipteană considerată o Mona Lisa a lumii antice pentru frumuseţea ei enigmatică, nu era deloc la fel de frumoasă pe cât se credea, pornind de la celebrul bust care o înfăţişează, conform unor cercetători germani. Faţa sculptată cu delicateţe în bucată de calcar şlefuită pentru a deveni celebrul bust al lui Nefertiti sugerează faptul că artistul care a realizat această operă de artă a cosmetizat-o pe regina egipteană pentru a o prezenta într-o lumină favorabilă, retuşându-i buzele şi nasul prea borcănat.

Celebrul bust al lui Nefertiti a fost descoperit în Egipt în 1912 la Tell el-Amarna, aşezare ce a fost pentru scurt timp capitala regatului sub domnia soţului lui Nefertiti, faraonul Akhenaten (Amenhotep al IV-lea). În prezent bustul se afla în custodia Muzeului Altes din Berlin. „Este posibil ca bustul lui Nefertiti să fi fost comandat (probabil chiar de către însuşi Akhenaten) pentru a o reprezenta pe soţia sa în conformitate cu percepţia lui despre ea”, crede Alexander Huppertz, directorul Institutului de Ştiinţă Imagistică din Berlin.

Bustul ce măsoară 51 de centimetri, descoperit de arheologul german Ludwig Borchardt cu ocazia săpăturilor din locaţia atelierului faimosului sculptor regal Thutmose, este realizat din calcar acoperit cu straturi de stucco de diferite grosimi. Cercetătorii germani au analizat bustul folosind tehnologia CT în 1992, însă avansul tehnologic a permis în prezent explorarea mai amănunţită a sculpturii.

Alexander Huppertz şi colegii săi au descoperit că, în comparaţie cu înfăţişarea reginei de după aplicarea straturilor de retuşare în stucco, chipul aşa cum a fost sculptat iniţial are obrajii mai puţin proeminenţi, nasul uşor borcănat, riduri în apropierea gurii şi sub obraji, iar ochii aveau o mai mică profunzime. Aceste modificări realizate prin aplicarea de stucco au fost făcute pentru a cosmetiza imaginea reginei în acord cu standardele de atunci de frumuseţe, susţin cercetătorii germani. Încă de la prima expunere din 1923, bustul vechi de 3.300 de ani a atras mii de admiratori din întreaga lume prin perfecţiunea şi simetria execuţiei sale.