Site de secrete, stiinta si metafizica

Au existat într-adevăr vrăjitoarele din Salem?

6 80

Povestea vrăjitoarelor din Salem este extrem de populară. Mai multe filme şi piese de teatru care au preluat şi modificat (mai mult sau mai puţin) ideea au înregistrat succese memorabile şi au atras publicul în repetate rânduri.

După ce în 1641 vrăjitoria a fost declarată o crimă capitală, în micul ţinut Salem, Massachussetts a început o adevărată vânătoare de vrăjitoare. În septembrie 1692 “isteria vrăjitoarelor” a atinse cote maxime şi a dus la moartea a 20 de oameni şi arestarea altor 150. Care a fost intriga acestei poveşti?

În 1688 John Putnam, un foarte influent om din Salem l-a invitat pe Samuel Parris să predice în oraşul lor. Preotul a venit însoţit de soţie, de fiica sa, Betty, în vârstă de şase ani, precum şi cu o nepoată – Abigal şi servitoarea acesteia Tituba. În primăvara anului 1692, Betty s-a îmbolnăvit şi a dobândit un comportament foarte ciudat: ţipa ca şi când cineva ar fi înţepat-o cu ace invizibile sau ar fi tăiat-o, auzea voci, se târa pe sub mobilă şi mormăia sunete ciudate. În urma unei examinări, doctorul William Griggs, a decis că boala micuţei era cauzată de o forţă supranaturală. Nu la mult timp, alte câteva fete din sat au început să acuze simptome asemănătoare celor descrise la micuţa Betty. Cercetătorii din zilele noastre au încercat să explice simptomele tinerelor pe baza poveştilor şi a descrierilor din documente şi să le diagnosticheze conform principiilor actuale ale medicinii – aceştia presupun că fetele au încercat să atragă atenţia pentru că se simţeau neglijate, sau erau geloase pe afecţiunea părinţilor direcţionată către altcineva. De asemenea, alte variante includ isteria, sau alte boli mintale. O altă ipoteză este că aceste simptome pot fi cauzate de o indigestie crescută de orez contaminat cu o ciupercă “Claviceps purpurea”, similară că structura cu un drog popular în anii 1960 – LSD.

Este adevărat, teoria are şi câteva puncte slabe – cum ar fi faptul că o contaminare a mâncării ar fi afectat întreaga familie şi nu doar un membru. Fetele ar fi putut avea coreea Huntington, o boală, sau un simptom al unei alte boli de bază, care presupune afectarea sistemului nervos şi care dă semne şi simptome asemănătoare cu cele ale fetelor “posedate”. Într-un oraş în care superstiţia era lege, iar copiii erau consideraţi ca fiind victimele preferate ale diavolului, cuvântul doctorului a fost suficient pentru a stârni o adevărată revoltă. Toate suspiciunile au fost îndreptate către Tituba, servitoare indiancă a familiei Parris, care le spunea copiilor povesti despre vodoo şi legende din tribul său.

Găsirea unui ţap ispăşitor a fost mai mult decât suficientă pentru oamenii din Salem. La procesul lui Tituba au apărut de nicăieri zeci de martori care au declarat că au văzut vrăjitoare zburând pe mături în dreptul lunii, că au fost martori la naşterea unor animale malformate şi alţii care au afirmat că l-au văzut chiar pe diavol făcând vrăji, iar ca acesta luase forma lui Tituba numai pentru că aceasta îşi vânduse sufletul. În urma acestei vânători de vrăjitoare 19 oameni au fost spânzuraţi şi unul zdrobit cu pietre. Reacţia oamenilor a fost o consecinţă a necunoaşterii, a unei vieţi guvernate de superstiţii, a ignoranţei.

Uneori refuzăm să ne informăm despre un subiect doar pentru că el nu corespunde cu domeniul nostru de interes. Poate că ar trebui să învăţăm să fim deschişi spre orice fel de informaţie: puţin câte puţin, mentalitatea se schimbă, iar noi învăţăm să ne dăm cu părerea despre un subiect numai atunci când îl cunoaştem, şi nu să închidem ochii, să ne astupam urechile şi să pornim într-o vânătoare de vrăjitoare fără a şti exact cum arată una!

Citește și

Utilizăm cookie-urile pentru a îmbunătăţi funcţionalitatea site-urilor noastre, pentru a te ajuta să navighezi mai eficient de la o pagină la alta, pentru a memora preferinţele tale şi, în general, pentru a îmbunătăţi experienţa utilizatorilor. Accept Cititi mai multe

Politica de intimitate si Cookie