Orgoni Crystal

 

A venit amurgul în deşert pentru bogaţii prinţi ai Arabiei Saudite… Cum rămâne cu giganticul proiect NEOM de 500 de miliarde de dolari?

3343

blankOdată cu creşterea enormă a preţului petrolului în anii ’70, Arabia Saudită (principalul exportator de petrol din lume) a început să se îmbogăţească. Veniturile acestei ţări sărace au crescut foarte mult; dar, undeva, începând cu anii ’80, saudiţii şi-au dat seama că nu vor putea trăi secole doar din petrol (căci rezervele se mai pot termina) şi, în plus, e greu să te bazezi doar pe un produs (petrolul), al cărui preţ e atât de fluctuant. Aşa că autorităţile saudite au început să gândească o strategie prin care să se facă investiţii masive în infrastructura naţională (spitale, şcoli, autostrăzi, aeroporturi etc.), dar să şi apară fonduri de investiţii şi bănci publice, care să plaseze bani în diverse companii naţionale sau străine. Strategia a fost una inteligentă şi binevenită.

În 2016, prinţul moştenitor al Arabiei Saudite, Mohammed Bin Salman, a lansat programul de dezvoltare intitulat “Saudi Vision 2030”, în care se propunea, până în 2030, o serie de investiţii cu adevărat gigantice. Cel mai mare proiect de investiţii saudit propus (poate chiar din lume) este NEOM, o mare zonă de “smart technologies” ce ar urma să fie construită la graniţa cu Iordania şi Egiptul, în zona Mării Roşii, şi care să devină şi o mare atracţie turistică. Aici, s-ar regăsi oraşe, porturi, zone de cercetare, de recreaţie, în care să lucreze mai mult de 1 milion de oameni.

Planuri ambiţioase, numai că socoteala de acasă nu se potriveşte cu cea din târg. Începând de anul trecut (2019) şi agravându-se în perioada pandemiei de coronavirus din 2020, preţurile la petrol au început să o ia razna… în jos! Astfel în 2020, preţul petrolul a ajuns undeva la 16 dolari pe baril, faţă de 145 de dolari pe baril cât era în 2008 (înainte de criza economică din 2008-2009). Totuşi, la ora actuală preţul a ajuns undeva la 40 de dolari, totuşi deloc suficient pentru marii exportatori mondiali de petrol. Iar, odată cu tendinţa clară a producătorilor auto de a trece spre automobilele electrice, cererea de petrol va scădea din ce în ce mai mult în fiecare an. Aşadar, şi veniturile saudiţilor din petrol vor avea de suferit. Dacă în 2012, încasările saudiţilor din exportul de petrol erau de 350 de miliarde de dolari, anul acesta se estimează abia 150 de miliarde de dolari, cu 200 de miliarde mai puţin.

Pentru a face faţă deficitului bugetar aflat în creştere, guvernul saudit a trecut la creşterea TVA-ului de la 5% la 15%, ceea ce a creat nemulţumiri în rândul populaţiei (gândiţi-vă că în urmă cu câţiva ani nici nu exista TVA în Arabia Saudită). Iar rezervele de investiţii guvernamentale saudite au scăzut de la 700 de miliarde de dolari în 2016 la 448 de miliarde de dolari în 2020.

În aceste condiţii, mulţi observatori pun la îndoială capacitatea guvernului de la Riyadh de a-şi duce la îndeplinire ambiţiosul program Saudi Vision 2030 şi, se pare că a venit amurgul în deşert pentru prinţii bogaţi ai Arabiei Saudite…