Secretele „Picturilor negre” ale lui Goya, unele dintre cele mai înfricoşătoare tablouri din istorie


Spre sfârşitul vieţii sale, celebrul pictor spaniol Francisco Goya se îmbolnăvise grav de mai multe ori. Una dintre aceste boli îl lăsase surd. Fiindu-i frică de moarte și de nebunie, Goya se retrase într-o vilă aflată în afara Madridului, numită „La Quinta del Sordo”, adică „Casa surzeniei”.

În vilă, Goya va continua să picteze unele din cele mai întunecate și mai ciudate lucrări ale sale. Ele au fost realizate direct pe pereții casei sale, iar Goya n-a spus nimănui despre asta. Acestea erau picturi pesimiste, care se deosebeau de picturile sale de la începutul carierei. Goya n-a numit niciodată picturile, dar istoricii de artă au dat titluri descriptive lucrărilor; în mod colectiv, ele sunt cunoscute sub numele de „Picturile negre”.

Cele 14 picturi negre sunt pictate de cele mai multe ori în culori închise. Figurile umane sunt desenate într-un stil expresionist care descrie oamenii ca pseudo-monștri, cu fețe neclare, deformate, astfel încât chipurile subiecților săi umani reflectă o monstruozitate interioară. În afară de aceasta, interpretarea multora dintre tablourile negre este o provocare. Goya nu a intenționat să le afișeze în mod public, neoferind explicații despre subiecții săi. Multe dintre tablouri sunt nuanțe morfologice de negru sau maro, lipsind detalii pe care le putem folosi pentru a ne orienta, chiar şi titlurile fiind invenții ale istoricilor de artă.

Pictura cu cea mai clară semnificație, „Duelul cu bâtele”, arată doi țărani care se luptă între ei, cu picioarele lipite într-o mlaștină, în imposibilitatea de a scăpa unul de celălalt, decât prin zdrobirea adversarului la moarte. Cei mai mulți critici sunt de acord că acest tablou reprezintă războiul civil spaniol din acele vremuri.

Dar pentru a înțelege semnificația din spatele altor picturi, ca „Sabatul vrăjitoarelor”, unde un grup priveşte cu o fascinaţie teribilă la un demon-ţap, sau ca „Atropos”, unde patru figuri întunecate se deplasează deasupra unui peisaj, ar trebui să fie întrebat Goya.

Saturn devorându-şi propriul fiu

Dar, cea mai cunoscută dintre „Picturile negre” este, fără îndoială, „Saturn devorându-şi propriul fiu”. Saturn a fost un zeu roman, unul dintre titanii care au venit înaintea zeilor tradiționali care locuiau pe Muntele Olimp. El a venit la putere dându-l jos pe tatăl său, Caelus, dar i-a fost profețit faptul că unul dintre copiii săi i-ar putea face același lucru. Pentru a evita asta, el și-a mâncat proprii copii după ce aceştia s-au născut. În pictura lui Goya, Saturn are o privire ciudată și neliniștită pe față, şi, deşi îşi devorează fiul, el pare a fi devastat, ca și cum ar fi înnebunit.

Acest tablou este, cu siguranţă, cea mai înfricoșătoare pictură din colecție. Putem specula că ea transmite propria temere a lui Goya faţă de nebunie și de moarte, dar din nou, nu există nicio dovadă că asta a vrut pictorul să transmită cu adevărat.

Nu Goya este creatorul adevărat al „Picturilor negre”?

În ciuda atracției macabre a acestei povestiri, unii cercetători nu cred că Goya a fost cu adevărat artistul original al „Picturilor negre”. În primul rând, există o diferență mare între aceste picturi și arta anterioară a lui Goya. Acest lucru poate fi explicat de ideea că „Picturile negre” erau o colecţie privată, experimentală; deoarece nu erau comandate de aristocrație, Goya a fost liber să experimenteze.

Dar există detalii suplimentare care sugerează că Goya nu a pictat aceste imagini. La Quinta del Sordo a fost inițial o casă cu un singur etaj, iar „Picturile negre” au acoperit pereții primului şi celui de-al doilea etaj, care a fost adăugat mai târziu. Istoricii au recuperat documentele de renovare a casei din timpul lui Goya şi nu au găsit nimic care să se menţioneze că atunci ar fi fost adăugat un al doilea etaj. Este posibil ca al doilea etaj să fi fost construit după moartea lui Goya, ceea ce înseamnă că cineva ar fi adăugat ulterior și „Picturile negre”.

Unii specialişti spun că acest lucru înseamnă că fiul lui Goya, Javier, ar fi creat „Tablourile negre”. Fiul lui Javier, Mariano, va moșteni mai târziu casa. Mariano avea probleme cu banii, așa că ar fi posibil ca el să fi creat „Picturile negre”, pentru a obține un preț mai bun atunci când a vândut vila.

Dar, oricine ar fi fost creatorul acestor „Picturi negre”, Goya, Javier sau Mariano, un lucru este cert: picturile sunt înconjurate de un mare mister.

Foto: wikipedia.org, wikimedia.org (Commons Creative – free)
ATENTIE! Intrucat nu toate sursele sunt de incredere si, uneori, este foarte greu pentru a fi verificate, unele articole de pe site-ul lovendal.ro trebuie sa fie luate cu precautie. Site-ul acesta nu pretinde ca toate articolele sunt 100% reale, scopul fiind acela de a prezenta mai multe puncte de vedere si opinii asupra unui anumit subiect (chiar daca acestea par a fi contradictorii). Asadar, erorile si ambiguitatile nu pot fi excluse complet. Prin urmare, nu ne asumam nicio responsabilitate pentru actualitatea, acuratetea, caracterul complet sau calitatea informatiilor furnizate. Utilizatorii folosesc continutul acestui site pe propriul risc.
Ads Blocker Image Powered by Code Help Pro

Aveti un program de blocare a reclamelor

Va rugam sa ne sustineti, dezactivand programul de blocare a reclamelor. Va multumim!

Powered By
100% Free SEO Tools - Tool Kits PRO