Într-un articol de peste 3 ani (Figura malefică din curtea Mitropoliei din Iaşi… Ce caută “reprezentantul Satanei” în inima ortodoxiei româneşti?), vorbeam despre o figură malefică sculptată, aflată în curtea Mitropoliei din Iaşi, figură ce seamănă mult cu Satana. Figura malefică parcă era lipsită de nas şi de gură, dar prezenta două coarne proeminente şi încolăcite, parcă venite din iad… După lucrările de consolidare din ultimii 2 ani de la Mitropolia din Iaşi, figura malefică se pare că a dispărut. O fi în urma criticilor mele din acel articol?
Observ însă că simbolismul ocult n-a dispărut de la Mitropolie, ci a apărut altul. În urma lucrărilor de consolidare de la Mitropolia din Iaşi, în subteran a fost amenajat un frumos muzeu, în care sunt prezentate în special opere religioase. Dar, un cititor fidel site-ului a observat ceva interesant… El mi-a trimis linkul de la pagina de Facebook a fotografului Petru Grapy, care a surprins câteva instantanee din interiorul muzeului Mitropoliei.
Priviţi imaginea de la începutul articolului… În ea se poate observa un mic altar, ce îl are pictat pe pereţi pe Iisus Hristos crucificat, iar în stânga şi dreapta Sa apar pictaţi Maica Domnului şi încă un sfânt. Sub cei doi sfinţi, apar doi şerpi (balauri) încolăciţi. Balauri care reprezintă simbolul Satanei.
O să spuneţi că ideea întregii picturi e următoarea: biruinţa binelui, al lui Dumnezeu şi Hristos împotriva răului (balaurului). Dar uitaţi-vă la balaurii din pictură: nu par deloc biruiţi, parcă trăiesc în armonie cu Iisus şi cei doi sfinţi şi se bucură împreună. Am mai văzut pe multe biserici pictura în care Sf. Gheorghe omoară balaurul (Satana), dar balaurul suferea, fiind străpuns de suliţă. Pe când aici, cei doi (simbolul maleficului) parcă sunt fericiţi…
În plus, dacă vă uitaţi la întreaga pictură, cei doi balauri sunt mai mari şi mai impunători decât restul personajelor sfinte, de parcă doar ei contează în întreg ansamblul. Totodată, se pare că atât Iisus, cât şi cei doi sfinţi, se „sprijină” pe cei doi balauri, de parcă simbolul Satanei ar constitui o fundaţie, o bază.
De aceea, consider această pictură ca fiind neavenită în frumosul muzeu… Ori a fost o greşeală a pictorului, ori s-a vrut intenţionat a se transmite un mesaj ascuns…