Fenomenul misterios de „jamais vu”, în care situaţii familiare devin necunoscute, se datorează unui medicament!?

0
4

Ieri, pe 27 ianuarie 2019, vorbeam în cadrul acestui articol – Straniul fenomen de “jamais vu” – senzaţia pe care o simţim atunci când un loc familiar devine deodată de nerecunoscut, străin… – despre fenomenul de „jamais vu”, atunci când o persoană care se află în ceea ce ar trebui să fie un loc familiar, simte ca și cum totul este diferit, necunoscut, faţă de cum era acolo înainte. Spuneam în articolul acesta că fenomenul de „jamais vu” ar putea fi o dovadă a existenţei dimensiunilor paralele, însă, într-un studiu publicat în anul 2002 pe site-ul Institutului Naţional de Sănătate al Statelor Unite – ncbi.nlm.nih.gov, se vorbeşte despre faptul că acest „jamais vu” ar apare ca urmare a tratamentului cu un medicament, denumit Baclofen.

Baclofenul este un medicament folosit ca antispastic (miorelaxant – relaxant al contracțiilor spastice musculare) și calmant al durerilor rebele, cu acțiune la nivelul măduvei spinării. El reduce reflexului polisinaptic și monosinaptic, probabil prin inhibarea eliminării aminoacizilor glutamat și aspartat (cu acțiune excitantă). Se folosește în tratarea maladiilor neurologice asociate cu spasme ale mușchilor scheletici (striați), baclofenul având o acțiune benefică asupra contracțiilor musculare reflexe și o diminuare marcată a durerii, automatismului și clonusului.

Pacientul analizat în cadrul acestui studiu a fost un bărbat obez în vârstă de 37 de ani, care pe 11 martie 1999 a avut un accident de motocicletă. După accident, el n-a suferit vreo pierdere a conștiinței, dar, ulterior, i s-au redus capacitatea de atenţie şi de concentrare, viteza de reacție și abilitatea de memorie pe termen scurt. Totodată, el a mai avut parte de simptome de vertij, vedere încețoșată periferică, amorțeală pe întreaga extremitate superioară stângă. A urmat apoi un tratament medicamentos, însă după circa 10 luni, pe 30 decembrie 1999, el i-a spus medicului său că a experimentat câteva episoade de locuri, oameni, evenimente, sunete, gusturi, mirosuri și locuri necunoscute, când acestea ar fi trebuit să-i fie familiare. El nu a simţit că aceste episoade de „jamais vu” ar fi fost false sau iluzorii, ele durând între 10 și 30 de secunde.

În februarie 2000, pacientului i s-a efectuat o electrocefalogramă, care a fost una normală. Însă, i s-a cerut să ţină un jurnal strict al episoadelor de „jamais vu”, ceea ce bărbatul a şi făcut. Apoi, citind jurnalul, medicii au constatat că fiecare episod de „jamais vu” apărea după medicaţia de 3 ori pe zi cu Baclofen. După ce i s-a redus cantitatea de Baclofen ingerată, s-a constatat că au scăzut şi frecvenţele de episoade de „jamais vu”, de la 3 pe zi, până la 1 zi. Când s-a scos definitiv Baclofenul din uz, pacientul nu a mai avut episoade de „jamais vu”.