Dezastrul vasului Mont Blanc a fost cea mai mare explozie a tuturor timpurilor, lăsând la o parte faptul că s-a produs pe vreme de război. De asemenea, aceasta este cea mai mare explozie provocată de mâna omului înainte de lansarea, în 1945, a bombei atomice deasupra oraşului Hiroshima. Numărul de morţi şi pagubele materiale provocate de explozie au transformat-o într-un adevărat cataclism.
Oamenii din Nova Scoţia (Canada) trăiau, în permanenţă, cu gândul la război. Nu puteau face abstracţie de ceea ce se petrecea în Europa datorită şirului continuu de vapoare care intrau şi ieşeau din portul lor, îndreptându-se spre teatrul războiului sau întorcându-se ca să se alimenteze înainte de a porni din nou la drum.
Un vas de război plin de explozibili pătrunde în portul Halifax
În dimineaţa zilei de joi, 6 decembrie 1917, vasul francez de luptă Mont Blanc a intrat în Portul Halifax care are o lungime de 9 kilometri. El venea din nordul Atlanticului pentru a se întâlni cu vasul britanic de război High Flyer. Mont Blanc pornise din Franţa şi mersese către New York, de unde luase o uriaşă încărcătură de explozivi. Avea la bord treizeci şi cinci de tone de benzen lichid, două mii trei sute de tone de acid picric uscat (o substanţă folosită la explozivi), două sute de tone de TNT, zece tone de fitil pentru puşti şi trei sute de cutii cu muniţie. High Flyer urma să escorteze nava Mont Blanc în Europa, unde trupele franceze aşteptau cu nerăbdare muniţia şi explozivii pe care îi ducea aceasta.
Un vas belgian se îndreaptă vertiginos spre Mont Blanc…
Mont Blanc a început să se deplaseze prin canalul portului care avea o lăţime de aproape 800 m, înaintând încet şi cu grijă către acea parte a canalului cunoscută sub numele de „Strâmtorile”. În acelaşi timp, vasul belgian Imo se îndrepta spre ieşirea din canal. Pilotul de pe Mont Blanc s-a alarmat brusc, văzând că Imo se îndrepta direct spre vasul lui. Pilotul a sunat din sirena vasului Mont Blanc şi Imo a semnalizat prin fluierături că manevra spre babord, adică spre stânga, ceea ce însemna că va ajunge în acelaşi canal de navigaţie ca şi Mont Blanc. Mont Blanc era în dreapta lui şi căpitanul a sperat că Imo a greşit semnalizarea şi că, de fapt, va rămâne în dreapta lui, ceea ce ar fi însemnat că este la distanţă de Mont Blanc şi de malul Richmond, care forma latura de sud a canalului.
Un incendiu a izbucnit instantaneu…
Dar Imo a continuat să se îndrepte direct spre Mont Blanc şi, deşi acesta a încercat să facă câteva manevre, Imo luase un curs de coliziune cu nava încărcată cu muniţie de război. Văzând că ciocnirea era inevitabilă, căpitanul de pe Mont Blanc a întors nava în aşa fel încât Imo să nu lovească în acea parte din carenă sub care era depozitată dinamita. Această manevră a reuşit în sensul că Imo nu a lovit partea cu TNT, dar a sfîşiat carena acolo unde se aflau acidul picric, benzenul şi mari cantităţi de fitil de puşcă. Douăzeci şi cinci de barili de benzină au fost eliberaţi în aer, amestecaţi cu acidul, şi focul a izbucnit instantaneu.
Echipajul a părăsit nava, iar aceasta, abandonată, s-a lovit de un chei…
Mai întâi, echipajul de pe Mont Blanc a încercat cu mult curaj să stingă focul, dându-şi seama de pericolul ca acesta să ajungă la dinamită. Eforturile lor au fost însă zadarnice, şi câteva clipe mai târziu căpitanul a dat ordinul de părăsire a vasului. Oamenii lui au sărit în bărcile de salvare şi au vâslit nebuneşte spre ţărm. Mont Blanc era în flăcări şi plutea în derivă, în timp ce Imo se îndrepta către malul de nord al canalului şi oraşul Dartmouth. La câteva minute după ce echipajul a abandonat nava, Mont Blanc s-a lovit de un chei şi i-a dat foc. Departamentul de Incendii din Halifax a reacţionat imediat, iar agitaţia şi zgomotul au atras spre port zeci de oameni, inclusiv mulţi copii care au venit în fugă să vadă spectacolul. Mare greşeală!
Explozia a spulberat suburbia unui oraş!
La ora 9:05, la douăzeci de minute după ciocnirea dintre cele două vase, Mont Blanc a explodat. Suflul exploziei a fost atât de puternic, încât a spulberat suburbia oraşului Richmond şi tot ce se afla acolo. Peste 1600 de oameni au fost ucişi instantaneu. 325 de acri de construcţii au fost făcute una cu pământul. Cioburile zburătoare au orbit 1000 de oameni; răniţii erau cu miile şi peste tot au izbucnit incendii.
Mulţi oameni au murit, îngheţând sub dărâmături
De îndată ce lumea a aflat despre dezastre, au venit trenuri cu ajutoare, muncitori pentru salvare, zeci de lucrători din serviciile medicale. Mulţi dintre răniţi nu mai puteau fi ajutaţi. Lucrurile erau complicate şi de un viscol care s-a abătut peste oraşele Richmond şi Dartmouth timp de câteva zile după explozie, frânând serios eforturile echipelor de salvare, căci molozul şi ruinele s-au acoperit cu zăpadă. Mulţi dintre cei care ar fi putut fi salvaţi au murit din cauza expunerii la frig şi a complicaţiilor generate de faptul că stătuseră atât de mult sub ruine.
Statele Maine şi Massachusetts au fost deosebit de energice în acordarea de ajutor. Ziarul canadian The Globe nota generozitatea acestora, compasiunea şi altruismul oamenilor, într-un reportaj pe pagina întîi intitulat „Splendid ajutor de la aliatul nostru”, publicat a doua zi după catastrofă.
Echipajul de pe Mont Blanc a scăpat!
Întregul echipaj de pe Mont Blanc a supravieţuit, deşi unul din oameni a murit mai târziu, din cauza rănilor căpătate în timpul exploziilor. Din echipajul navei Imo au pierit şapte oameni; vasul s-a reconstruit, i s-a schimbat numele şi a fost pus din nou pe apă. S-a scufundat cinci ani mai târziu, după ce s-a izbit de un recif în largul coastelor Insulelor Falkland.
Astăzi, oraşul Halifax comemorează în mod regulat pierderile de vieţi omeneşti în enorma explozie provocată de cineva care a suflat nişte note greşite.