Batonul de ciocolată: o istorie tare dulce! Milky Way, Snickers…

4.009 vizualizari

snickersÎn anul 1894 a apărut primul baton Hershey, ideea unui cofetar din Lancaster, Pennsylvania (SUA), pe nume Milton Hershey. Obţinut din cele mai simple şi mai pure ingrediente: zahăr, praf de cacao, ciocolată şi lapte, batonul Hershey, ce se vindea la preţul de câţiva penny, a fost un succes răsunător. Doi ani mai târziu, Leonard Hirschfield, un cofetar în vârstă de aproape treizeci de ani, ce avea o fiică Tootsie, a produs primul baton învelit în hârtie, denumit Ruloul Tootsie. Intrucât putea fi transportat în buzunar sau în geantă fără să le murdărească, s-a bucurat de o popularitate imensă, încurajând competiţia.

Un cofetar ce a ridicat mănuşa aruncată a fost Peter Paul Halijian din New Haven, Connecticut. În anul 1921, Peter Paul a produs un baton de ciocolată dulce-amăruie şi nucă de cocos la preţul de cinci cenţi, numit Mounds. În 1947, el a depăşit succesul înregistrat cu Mounds printr-un nou baton, Almond Joy.

În această perioadă, producţia mondială de dulciuri era de câteva mii de tone anual, o cantitate insuficientă în raport cu apetitul publicului pentru aceste produse. Vânzările de dulciuri au fost stimulate puternic în SUA de doi factori: baseball-ul şi cel de-al doilea război mondial. În anii ’20, Babe Ruth se bucura de o popularitate din ce în ce mai mare, astfel că batonul Baby Ruth, ce apăruse în anul 1921, deşi nu fusese numit astfel după celebrul sportiv, s-a vândut foarte bine de-a lungul întregii decade. În ciuda părerii generale, Otto Schnering, creatorul batonului de ciocolată, alune, caramel şi cremă nu l-a botezat astfel în cinstea lui Ruth, ci în onoarea fiicei preşedintelui american Grover Cleveland, Baby Ruth Cleveland. Doi ani mai târziu, Schnering a scos pe piaţă o altă invenţie delicioasă: batonul Butterfinger (traducere „degetul de unt”).

Însă cel care a dominat piaţa batoanelor a fost Franklin Mars, cofetarul în vârstă de 40 de ani din Minnesota. Prima sa creaţie a fost deliciosul baton Milky Way, ce încorpora ciocolată dulce cu lapte, sirop de porumb, zahăr, cacao, malţ, unt şi spumă de ouă. Vânzările batoanelor Milky Way au atins în numai doi ani cota astronomică (în acea vreme) de 800.000 de dolari. Fără a se lăsa descurajat de milioanele de carii dentare pe care le favoriza consumul de ciocolată, Mars a produs în anul 1930 un al doilea baton, Snickers, al cărui succes probabil că i-a mărit considerabil conturile din bancă.

Doi ani mai târziu a apărut al treilea baton, 3 Musketeers, urmat în anul 1940 de o manevră publicitară ce a dovedit o mare ingeniozitate în materie de marketing. Mars Inc., compania deţinută de Franklin, a creat micuţa bomboană colorată ce „ţi se topeşte în gură, nu în mână”, concepută anume pentru soldaţii ce se pregăteau de război, astfel încât, după cum pretindea compania, aceştia să primească un impuls de energie fără ca degetele cu care apăsau trăgaciul să le rămână lipicioase. Era vorba, desigur, de celebrele M & M’s.

Mania dulciurilor a continuat să se manifeste şi în următoarele două decenii, însă, în jurul anilor ’70 gustul dulce al succesului a început să devină mai amar, publicul devenind conştient de pericolul cariilor, al problemelor de sănătate şi, nu în ultimul rând, al obezităţii.