În „Formula As” apare o poveste aproape fantastică cu privire la scheletul unui uriaş de aproape 10 metri şi a unui lespezi de aur misterioase găsite într-o galerie de la Roşia Montană. Citez din articol (regruparea şi sinteza fragmentelor îmi aparţin):
* În 1976, scheletul unui uriaş înalt de 10 metri a fost descoperit la Roşia Montană. În anul 1976, acolo au fost făcute nişte descoperiri uimitoare arheologice şi antropologice, dar cum acestea erau prea şocante pentru vremea respectivă, galeria a fost închisă şi sigilată, la ordinul Securităţii. Din galerie a fost scos un schelet de uriaş, înalt de 10 metri, ce era aşezat culcat, cu picioarele strânse pe o parte. Scheletul a fost trimis la Moscova pentru a fi analizat şi nu s-a mai aflat nimic despre el.
* În februarie 2012, o echipă de geologi lucrau în zonă, urmând filonul de aur, într-o galerie săpată în urmă cu 5.500 de ani, de către agatârşi. Săpăturile i-au dus la baza galeriei, unde au găsit o lespede aurie. Cum aceasta nu părea a fi rocă naturală, a fost prelevată o mostră, pentru a fi analizată în laborator. Rezultatul a fost uimitor, demonstrând că era o rocă compozită, ce conţinea 30% wolfram, 15% praf de granit şi 55% pulbere de aur de 50 de karate, realizată după o tehnologie necunoscută până în prezent. Galeria unde a fost făcută descoperirea este numită „Galeria 13” sau „Galeria Hiperboreană”.
* Pe lespedea de aur stătea scheletul din 1976. Aceasta era lungă de 12 metri, lată de şase metri şi înaltă de trei metri, cu o greutate de aproximativ 1.700 de tone. Aurul aflat în compoziţia acesteia reprezenta aproximativ 900 de tone. După ce a fost scoasă la suprafaţă, lespedea a fost separată în 80 de calupuri egale şi trimisă către o destinaţie necunoscută.
* Un arheolog aflat la faţa locului în timpul săpăturilor menite să scoată la suprafaţă lespedea aurie a făcut un set de poze cu aceasta. Datele au fost trimise unui paleolingvist care le-a analizat şi a atras atenţia asupra valorii enorme pe care relicva o prezintă din punct de vedere istoric şi cultural. Întreaga suprafaţă a lespezii era acoperită cu o scriere în basorelief, de culoarea verde smarald.
* Scrierea era necunoscută, dar paleolingvistul susţinea că ar putea fi pelasga. Întregul text de pe lespede era dispus în trei şiruri paralele, pornind din stânga sus şi apoi şerpuind pe diagonală, pentru a se încolăci, în spirală, în jurul unui cap de lup, terminându-se în colţul din dreapta jos.
* Acelaşi arheolog a observat, la ridicarea lespezii, intrarea într-un puţ cu un diametru de patru metri. În interior, se desfăşura o scară elicoidală, cu trepte săpate în pereţii puţului, ca şi cum ar fi fost tăiate cu laserul. O lumină violacee, lăptoasă, emana din interiorul puţului, aşa că specialistul a coborât în puţ, pentru a vedea ce este acolo. De frică, nimeni nu l-a urmat. Toţi aşteptau întoarcerea omului din puţ, dar el nu a mai ieşit, iar pe durata nopţii, armata a blocat intrarea în puţ cu scânduri şi au sigilat-o cu ciment. La fel a fost închisă şi Galeria 13, unde fuseseră făcute descoperirile scheletelor de uriaşi, iar toţi cei care fuseseră prezenţi au fost puşi să semneze contracte de confidenţialitate, promiţând să păstreze secretul.
P.S. Acum şi părerea mea despre toate aceste informaţii. Sincer, povestea mi se pare a fi cam romanţată. Iată câteva îndoieli personale:
1) Dacă lespedea de aur a fost descoperită prima dată în 1976, de ce comuniştii au închis galeria respectivă? De ce-au lăsat o asemenea descoperire închisă pentru atâta timp?
2) O lespede de aur de 1.700 de tone!? Mi se pare de necrezut!
3) Vreau să văd şi eu acele poze cu lespedea, pentru a crede această poveste…