În anul 1587, regele tibetan Bsod-nams Rgya-mtsho adoptă titlul Dalai-Lama, devenind conducătorul suprem spiritual, politic, militar şi administrativ al Tibetului. El a dispus constituirea unor importante arhive secrete, conţinând descrierea unor remarcabile fenomene naturale, evenimente istorice, aparate, mecanisme şi arme, informaţii geografice, astronomice, meteorologice şi geologice, studiate de erudiţii conducători lama din izolatele mănăstiri montane „gompa“.
Dar, aproape 200 de ani mai târziu, un război civil îl aduce la putere pe şeful partidei adverse, a cărui primă grijă a fost distrugerea inestimabilelor arhive. Există însă şi documente tibetane scăpate de furia distructivă a taberelor adverse, dar majoritatea sunt ţinute încă secrete. Printre puţinele care au fost totuşi făcute publice, se numără şi vechile „cărţi” (culegeri de informaţii şi date sistematizate) numite Tantjua şi Kantjua. Ele descriu aparate de zbor preistorice (pe care le numesc ..perlele cerului”), făcute din aliaje de fier şi un metal dur, negru, identificat de cercetătorii americani cu… titanul.
În 1970 a fost folosit pentru prima oară un mare procentaj de titan (93%) la construcţia avionului american SR 71 Black Bird, titanul fiind singurul metal ce rezistă fără să se topească la temperatura care ia naştere prin frecarea fuselajului de aerul atmosferic la viteze de 3,5 Mach – de peste 3 ori mai mare decât viteza sunetului.
Ambele cărţi tibetane interziceau categoric difuzarea acestor informaţii, care trebuiau să rămână strict secrete, fiind accesibile numai conducătorilor mănăstirilor şi lui Dalai-Lama.