![](https://www.lovendal.ro/wp52/wp-content/uploads/2024/02/Buick-1938.jpg)
Ceea ce vedeţi în acest articol este imaginea luată de pe pagina de Facebook Cineclic şi ne prezintă un automobil de epocă, Buick 40 Special 1938, fotografiat la începutul anilor ’70. De ce este atât de „specială” această maşină? Pentru că ea a fost folosită la turnarea mai multor filme celebre poliţiste româneşti, regizate de Sergiu Nicolaescu în anii ’70 şi ’80. Citez dintr-un articol de pe site-ul motorclasic.ro:
În Romania, reputația modelului Buick ’38 s-a construit în principal prin intermediul cinematografiei, mașina devenind începând cu anii ’70 vedetă de film. Un frumos exemplar de culoare albastră a fost mașina comisarulului de poliție interpretat de actorul și regizorul Sergiu Nicolaescu într-unul din unul din rolurile sale memorabile. Buick-ul ’38 a fost “distribuit” în numeroase filme românești, cele mai importante fiind „Ultimul cartuș” (1973), „Cu mâinile curate” (1972), „Un comisar acuză” (1974), „Revanșa” (1978), „Duelul” (1981), „Ziua Z” (1985), „Oglinda” (1993) și „Supraviețuitorul” (2008). Modelul nu a fost ocolit nici de regizorii străini care au realizat filme în România dupa 1989: „To vlema tou Odyssea” (1995), „Amen” (2002) și, cel mai recent, „Escape to Shanghai” (2015).
Când a fost introdusă Seria 40, în 1930, Buick avea motorul Buick Straight-6 de 4.220 cmc, care producea 80,5 CP putere la 2.800 rpm, fiind fabricate 74.257 de exemplare, fiind cel mai mare număr de Buick din 1930. În anul 1931, seria 40 a fost întreruptă temporar, odată cu introducerea modelului Marquette 30 și a seriei 50 fiind repoziționată ca produs Buick entry level. Versiunea din 1935 a revenit cu motorul Buick Straight-8 de 3.818 cc și 93 CP.
Seria 40 a fost cel mai accesibil Buick oferit, cu 6 modele de caroserie oferite, iar modelul Sedan cu 5 pasageri Model 41 costa 925 dolari (echivalentul a 19.744 dolari în 2022). În 1936, numele s-a schimbat în „Special”. Începând cu 1936, gama de modele Buick Special Series 40 a reprezentat automobilul de dimensiuni normale. Anul 1936 a fost un an foarte reușit pentru Buick; primele Speciale au rulat pe un ampatament de 3 metri, dar pentru modelul de an următor, acesta a fost mărit la 3,10 metri, deoarece toate Buick-urile au crescut în acel an în dimensiune. Motorul cu 8 cilindri era, de asemenea, nou și avea acum 4,1 L, în loc de 3,8 L. Buick Special (și toate celelalte Buick-uri, de asemenea) a suferit un restyling complet pentru anul 1939.