Dispariţia misterioasă a unui avion rus… n-a lăsat nicio urmă!

1798

În august 1941, pilotul polar rus N. Cerepkonkov zbura deasupra Mării Kara, împreună cu cinci oameni (copilotul, radiotelegrafistul, mecanicul de bord şi doi cercetători hidrologi) pe un avion Ilyushin 4 (IL-4). Acest aparat a fost unul dintre cele mai bune construite de sovietici între 1940 şi 1945.

Bombardier mediu cu rază lungă de acţiune, cunoscut şi sub codul DB3, avionul a zburat prima oară în ianuarie 1940, intrând în producţie de serie în 1936. Până în 1944 fuseseră fabricate 5.256 de aparate, specialiştii şi piloţii rămânând impresionaţi de performanţele şi rezistenţa lor: rază de acţiune – 2.600 km; viteză maximă – 420 km/h; plafon – 9.400 m; armament – 3 mitraliere de 7,62 mm (schimbate curând cu unele de 12,7 mm şi apoi cu tunuri de 20 mm) şi 2.700 kg bombe.

Avionul IL-4 avea două motoare de câte 1.100 CP fiecare şi a fost folosit ca bombardier, torpilor şi transportor. Or, aparatul lui Cerepkonkov era de un tip adaptat special pentru a putea ateriza pe gheaţă, iar echipajul căpătase o mare experienţă după doi ani de zboruri polare. în plus, nici aviaţia germană, nici cea finlandeză nu operau atât de departe spre nord-est. Şi, cu toate acestea, avionul IL-4 a dispărut fără urmă, fără un mesaj radio…