Unde a dispărut nava americană USS Cyclops, cu 304 marinari la bord? Nimeni n-a mai găsit-o vreodată…


Marea rămâne locul tainelor întunecate şi al enigmelor fără răspuns. Dintre multele mistere ale mării, puţine au provocat atâtea controverse printre marinari ca inexplicabila dispariţie a navei maritime americane Cyclops, un transportor de cărbuni de 20.000 de tone, care a dispărut cu o încărcătură de minereu de mangan spre sfârşitul lunii martie 1918. Cu o pierdere de 304 vieţi omeneşti, dispariţia navei Cyclops s-a dovedit a fi pentru Marina Statelor Unite cel mai mare dezastru din primul război mondial şi totuşi pare improbabil ca nava să fi căzut victimă minelor inamicului.

Cu o lungime de peste 150 de metri, cargoul ar fi trebuit să fie în stare să reziste celor mai puternice furtuni ale Atlanticului. În schimb, a dispărut pe vreme frumoasă.

La 24 de ore după ce părăsise portul Barbados, unde livrase o cantiate de cărbune şi încărcase la bord aproximativ zece mii de tone de minereu de mangan ce urma să fie utilizat în fabricaţia de arme, nava a trecut pe lângă pachebotul Vestris care îşi parcurgea obişnuita rută de la Buenos Aires la New York. Mesajul primit de la cargobot arăta că la bord totul era în ordine. Însă de atunci totul s-a evaporat în neant. Când a fost dată dispărută, s-au trimis ordine să fie cercetată zona rutei cunoscute a navei. Nu s-a găsit nicio epavă şi forurile navale ale Statelor Unite păreau incapabile să sugereze un motiv plauzibil pentru care s-ar fi putut scufunda.

În numeroşii ani care au trecut de atunci, pentru dispariţia navei au fost propuse diverse scenarii: au fost sugerate un brusc uragan local, o bombă pusă de sabotori şi chiar o revoltă a echipajului. Nu există nicio dovadă care să sprijine vreuna din aceste ipoteze şi ancheta întreprinsă de Marina Statelor Unite în lunile de după armistiţiu a confirmat că nicio navă de suprafaţă şi niciun submarin inamic nu se aflase în apropierea Cyclops-ului în timpul ultimei sale călătorii.

Ca o mare furtunoasă să fi putut sfărâma nava părea cel mai puţin probabil, deoarece acesta se dovedise a fi un vas robust, înfruntând cu succes nenumărate furtuni pe Atlantic în timpul celor opt ani de la lansarea sa, în 1910. În orice caz, aşa cum a arătat ancheta oficială, nu existau rapoarte care să semnaleze vreo furtună, nicăieri în largul coastelor Americii Centrale în perioada dintre sfârşitul lui martie şi începutul lui aprilie. Joseph Daniels, secretar în Ministerul Marinei, a scris, referitor ta dezastru, următoarele: „În analele marinei nu există mister mai deconcertant decât dispariţia navei Cyclops”.

Preşedintele american Woordrow Wilson, care a jucat un rol activ în încercarea de a descoperi dovezi ce-ar fi putut oferi o soluţie a misterului, a fost nevoit să admită în cele din urmă că: „Numai Dumnezeu şi marea ştiu ce i s-a întâmplat acelei mari nave”. 100 de ani mai târziu, cuvintele omului de stat încă mai au valoare de adevăr…

ATENTIE! Intrucat nu toate sursele sunt de incredere si, uneori, este foarte greu pentru a fi verificate, unele articole de pe site-ul lovendal.ro trebuie sa fie luate cu precautie. Site-ul acesta nu pretinde ca toate articolele sunt 100% reale, scopul fiind acela de a prezenta mai multe puncte de vedere si opinii asupra unui anumit subiect (chiar daca acestea par a fi contradictorii). Asadar, erorile si ambiguitatile nu pot fi excluse complet. Prin urmare, nu ne asumam nicio responsabilitate pentru actualitatea, acuratetea, caracterul complet sau calitatea informatiilor furnizate. Utilizatorii folosesc continutul acestui site pe propriul risc.
Ads Blocker Image Powered by Code Help Pro

Aveti un program de blocare a reclamelor

Va rugam sa ne sustineti, dezactivand programul de blocare a reclamelor. Va multumim!

Powered By
100% Free SEO Tools - Tool Kits PRO