Cu mai bine de 50 de ani în urmă, un inventator, pe nume Arturo Estevez Varela, a propus un vehicul unic care rula pe bază de apă. Însă, nu doar apa îi mișca motorul, ci şi un ingredient „secret”, pe care nu l-a dorit să-l dezvăluie. S-a speculat că suplimentul era ferosiliciu. Ulterior, o comisie de experți din cadrul Ministerului Industriei a stabilit că este vorba de bor.
Acest inginer și-a dedicat o parte din viață dezvoltării tuturor tipurilor de dispozitive. Dintre acestea, cel care a stârnit cele mai mari așteptări a fost motorul care mergea pe apă. El a călătorit în toată Spania, adunând oameni pentru a arăta cum apa putea fi folosită drept combustibil în motoarele de motociclete. Cine ar fi crezut că în plină criză petrolului va fi creată o invenție al cărei element principal era folosirea apei drept combustibil? Demonstraţia sa era simplă: el aduna oamenii în jurul lui şi bea apă dintr-o sticlă, demonstrând că apa nu conținea aditivi. Apoi, turna sticla de apă în rezervorul de combustibil al motocicletei. După care, pornea motocicleta și dispărea de la fața locului. A făcut asta de mai multe ori, până când a atras atenția presei.
Guvernul spaniol a creat o comisie de experți pentru a analiza ce s-a întâmplat. În urma cercetărilor s-a stabilit că era vorba de un amestec din interiorul rezervorului. Presupusul ingredient ascuns ar fi fost borul. Acest material era prea scump pe piață și era considerat neviabil din punct de vedere economic, așa că proiectul a fost abandonat.
Însă, Estevez a susținut întotdeauna că ingredientul secret nu este borul. Mai târziu, alte cercetări s-au concentrat pe ferosiliciu. Atunci când este combinat cu apa, are loc oxidarea, rezultând producerea de hidrogen. Dar nici acest lucru nu se știe cu certitudine. În orice caz, este adevărat că invenția a fost vândută și inginerul a devenit milionar.
Însă, această invenție pare a fi o „capcană”. Legile termodinamicii nu pot fi niciodată depăşite: nu se poate extrage mai multă energie dintr-un sistem decât intră. În motorul lui Estevez, ca și în alte articole, videoclipuri și chiar brevete care pretind că au găsit formula magică pentru a face un vehicul să circule doar cu apă, există o capcană: mai multă energie este eliberată.
De obicei, se propune separarea apei în hidrogen și oxigen prin electroliză și apoi arderea hidrogenului pentru a genera un curent electric care conduce un motor. Până acum, totul este OK. Dar procesul electrolitic necesită mai multă energie pentru a descompune o moleculă de apă decât este eliberată atunci când hidrogenul este oxidat. De fapt, la transformarea apei în hidrogen (și apoi la arderea ei) se pierde o mare parte din energie. Căldura este întotdeauna produsă în conversii. Prin urmare, eliberarea de energie chimică din apă încalcă primele două legi ale termodinamicii, iar energia se pierde.
Acesta nu este singurul caz în care un inventator a susținut că a dezvoltat un dispozitiv care ar putea revoluționa industria energetică. Stanley Meyer a fost unul dintre ei. A fost primul inventator care a reușit să breveteze o nouă sursă de energie echivalentă cu petrolul, făcând o mașină să funcționeze cu apă normală de la robinet, adică a reușit să facă o mașină să meargă pe apă, în loc de benzină (Citiți povestea lui AICI: Inventatorul maşinii care mergea cu doar 2 litri de apă / 100 km, ar fi dezvăluit înainte de moarte: „M-au otrăvit!”).