Steaua Algol: vechii egipteni au găsit ceva ciudat pe cerul nopții pe care oamenii de știință l-au descoperit abia în 1669

Algol, cunoscut și sub numele de „Steaua Demonului”, nu este o singură stea, ci un sistem cu trei stele (Beta Persei A, B și C), cea mai luminoasă fiind Persei A. Este un grup mic de stele care se orbitează între ele, ținute împreună de gravitație. Descoperirea lui Algol datează din 1669. Cei trei sori ai lui Algol se mișcă unul în jurul celuilalt, ceea ce face ca luminozitatea „stelei” să varieze. În 2015, a fost studiat un document din papirus vechi de 3.200 de ani, numit Calendarul Cairo, care dezvăluie că egiptenii antici ar fi putut descoperi Algol înaintea oricui.

Calendarul Cairo era un ghid care a oferit sfaturi zilnice, cum ar fi date de bun augur pentru ceremonii, prognoze meteo, avertismente și chiar activitățile zeilor. Deși cercetătorii bănuiau anterior că acest calendar era legat de stele, nu s-au găsit dovezi care să susțină această teorie. Însă, o analiză statistică a calendarelor zilelor norocoase și ghinioniste ale papirusului a arătat că zilele pozitive din calendar se potriveau cu cele mai strălucitoare zile ale lui Algol și cu fazele Lunii. Acest lucru sugerează că egiptenii antici au fost capabili să observe sistemul stelar fără niciun ajutor telescopic și și-au adaptat calendarele pentru a reflecta natura variabilă a lui Algol.

Cercetătorii de la Universitatea din Helsinki din Finlanda au reușit să coreleze activitățile zeității egiptene antice Horus cu ciclul de 2.867 de zile al lui Algol. Această descoperire indică faptul că egiptenii erau familiarizați cu Algol și că comportamentul sistemului stelar a influențat profund calendarele lor religioase.

Descoperirea cunoștințelor vechii egipteni despre Algol ridică câteva întrebări care rămân încă fără răspuns. Cum au observat ei sistemul stelar fără niciun echipament avansat, mai ales când se află la circa 90 de ani-lumină distanță de Pământ? Ce i-a determinat să-l relaționeze pe Algol cu ​​una dintre cele mai importante zeități ale lor, Horus? Aceste întrebări rămân un mister, lăsând multe de descoperit despre cunoștințele astronomice ale egiptenilor antici.