O imagine 3D a lui Shakespeare, după o mască mortuară, ne arată un om total diferit

3.319 vizualizari

Shakespeare 3DOamenii de ştiinţă s-au folosit de tehnologia informaţională 3D pentru a crea ceea ce se spune că ar fi adevărata figură a lui William Shakespeare, anunţă site-ul britanic Mail Online. Imaginea prezintă fiecare rid de pe figura marelui artist, astfel că noua privire tridimensională a lui Shakespeare arată mult diferit faţă de imaginile sale clasice. Această fotografie digitală va fi prezentată într-un documentar TV intitulat „Măştile morţii”, ce va fi difuzat în curând pe canalul „History Channel”.

Regizorul documentarului mai sus amintit, Stuart Clarke, a declarat: „Rezultatele din această examinare sunt uimitoare. Ele arată că acest model 3D, atât din punct de vedere al medicinei legale, cât şi din punct de vedere istoric, ar putea fi cu adevărat chipul lui Shakespeare. Descoperirile cu ajutorul tehnologiei informaţionale 3D ar trebui să ducă la rescrierea cărţilor despre Shakespeare”.

Şi domnul Clarke are perfectă dreptate: pentru că, dacă vom compara imaginea 3D a lui Shakespeare cu cea clasică, vom observa diferenţe majore. Şi astfel, ne putem pune întrebarea: au ales realizatorii acestui proiect omul potrivit?

Imaginea clasica a lui Shakespeare
Imaginea clasica a lui Shakespeare

Echipa lui Clarke nu s-a limitat doar la Shakespeare. Ei au produs imagini tridimensionale şi ale unor personalităţi marcante ale istoriei precum Napoleon, Iulius Caesar, George Washington şi Abraham Lincoln. Iar producătorii acestui documentar afirmă că imaginile 3D vor schimba radical percepţia oamenilor despre cum arătau cele mai faimoase figuri istorice. De exemplu, imaginea lui Napoleon e complet diferită faţă de cea cu care ne-am obişnuit în manualele de istorie.

Toate aceste reconstituiri se bazează pe scanarea măştilor mortuare, iar, în unele cazuri, pe scanarea măştilor din timpul vieţii.

(Pentru cei care nu ştiu exact despre ce e vorba, ţin să precizez faptul că o mască mortuară reprezintă o formă realizată din ceară şi care se mulează pe chipul persoanei, după ce aceasta a murit. Ele erau astfel nişte amintiri ale celor trecuţi în lumea nefiinţei, sau puteau fi folosite pentru crearea de portrete. Masca morţii a fost folosită în mod extensiv în Europa între secolele 17-19, când a fost înlocuită de fotografie).

Dar recrearea portretului lui Shakespeare prin folosirea unei măşti mortuare este una foarte controversată. Şi asta întrucât nu se poate garanta că această mască ar aparţine cu adevărat lui Shakespeare. Ea a fost găsită în anii 1840 în Darmstadt (Germania), şi oamenii de ştiinţă germani au legat-o de persoana lui Shakespeare, după ce au efectuat o serie de teste. Dar, un specialist în Shakespeare, Stanley Welles, respinge validitatea noii imagini ce se bazează pe o mască mortuară a lui Shakespeare, întrucât „Shakespeare nu era o figură importantă la vremea sa şi astfel este improbabil ca o asemenea mască mortuară să fi fost realizată”.