Poate că unele dispariţii de pe mare sunt inexplicabile, dar nu neapărat misterioase. Oceanele sunt locuri periculoase. Furtuni bruşte, condiţii proaste de navigaţie sau un echipaj fără experienţă pot aduce vaporul în dificultate, şi, odată scufundat în adâncuri, acesta poate rămâne pierdut pentru totdeauna. Cineva care cade peste bord poate fi pierdut pe veci. Aceste dispariţii pot lăsa multe întrebari fără răspuns, dar, uneori, se întâmplă ceva care să ne ducă total în eroare.
Amazon, o brigantină cu două catarge, a fost construită în Canada, în 1860. A avut mai mulţi proprietari şi a fost implicată în câteva accidente minore. Circulă zvonul că ar fi fost o navă cu ghinion. După ce a fost reparată şi vândută din nou, i s-a schimbat numele – ceea ce este de foarte rău augur, conform superstiţiilor. Pe 7 noiembrie 1872, ea a plecat sub numele de Mary Celeste într-o cursă New York – Genova (Italia) cu o încărcătură de 1.700 de butoaie de alcool. Pe 5 decembrie a fost zărită de echipajul de pe Dei Graţia, plutind în derivă. N-a răspuns la semnale. Câtiva marinari, care au urcat la bord, n-au găsit pe nimeni la cârmă, de fapt n-au găsit pe nimeni pe toată corabia. Era o corabie-fantomă, cu încărcătura intactă. O barcă de salvare, jurnalul de bord şi instrumentele de navigaţie lipseau, dar nimic din provizii sau obiectele personale nu fusese luat. Mary Celeste a fost remorcată până în Gibraltar, dar anchetele oficiale, două la număr, n-au putut descoperi ce s-a întâmplat.
În 1883, Sir Arthur Conan Doyle, care, mai târziu, l-a creat pe Sherlock Holmes, a publicat o poveste despre vapor, intitulată Marie Celeste, şi a inventat o poveste cu corsari care ar fi atacat-o şi ar fi lăsat-o pustie, plutind în derivă. Ceea ce a făcut loc altor teorii. Să fi fost oare toţi răpiţi de extratereştri sau de sirene, să fi fost oare târâţi peste bord de vreo caracatiţă uriaşă, sau, poate, vreo apariţie fantomatică i-a speriat de moarte făcându-i să plece? Sau, cel mai probabil, marea furtunoasă l-a făcut pe căpitan să ia o hotărâre catastrofală: să evacueze nava pe barca de salvare, care a fost scufundată apoi de furtună. Poveştile şi misterele nu vor înceta să apară.
Când cercetările au luat sfârşit, nefericita Mary Celeste a continuat să navigheze, sub câteva pavilioane, până când ultimul său căpitan a dus-o deliberat către naufragiu, într-un recif de corali din Haiti. Apoi, el şi secundul au solicitat despăgubiri companiei de asigurare, pentru o încărcătură de o valoare imensă. Dar corabia s-a răzbunat pe ei – a refuzat să se scufunde cu totul, rămânând agăţată de recif, la mică adâncime. Inspectorii de asigurări au putut cerceta încărcătura deosebit de valoroasă, care s-a dovedit a fi mâncare pentru pisici şi cizme de cauciuc. Cei doi au fost condamnaţi. În 2001, vânătorul de epave dr. Clive Cussler i-a găsit rămăşiţele: reciful de corali a crescut de jur împrejurul ei şi peste ea. Povestea corăbiei s-a încheiat, dar continuă să bântuie imaginaţia a milioane de oameni care doresc să descopere adevărul despre cea mai cunoscută cursă a sa.