Cercetătorii au creat holograme, în care îi putem atinge pe alţii, aflaţi în celălalt capăt al lumii! Aproape ca holopuntea din serialul SF „Star Trek”…

  •  
  •  
  •  
  •  

Serialul SF „Star Trek: The Next Generation” a introdus ideea unei „holopunţi”: o proiecție holografică 3D captivantă, realistă, a unui mediu complet, cu care ați putea interacționa și chiar să-l atingeți. În secolul 21, hologramele sunt deja folosite în sisteme medicale, educație, artă, securitate și apărare. Oamenii de știință încă dezvoltă modalități de a folosi lasere, procesoare digitale moderne și tehnologii de detectare a mișcării pentru a crea mai multe tipuri diferite de holograme care ar putea schimba modul în care interacționăm.

Ravinder Dahiya, profesor de electronică şi nanoinginerie la Universitatea din Glasgow, împreună cu mai mulţi colegi, au dezvoltat acum un sistem de holograme de oameni, folosind „aerohaptice” şi creând senzații de atingere cu jeturi de aer. Acele jeturi de aer oferă o senzație de atingere pe degete, mâini și încheieturi ale oamenilor.

Acest lucru ar permite să vă întâlniți cu un avatar virtual al unui coleg aflat în cealaltă parte a lumii și să simțiți cu adevărat strângerea de mână. Ar putea fi chiar primii pași către construirea „holopunţii” din „Star Trek”. Pentru a crea acest sentiment de atingere, se folosesc piese, pentru a asocia grafica generată de computer cu jeturi de aer atent direcționate și controlate.

În anumite privințe, este un pas dincolo de generația actuală de realitate virtuală, care necesită de obicei o cască, pentru a oferi grafică 3D, și mănuși inteligente sau controlere portabile pentru a oferi o „tehnologie haptică” (Tehnologia haptică, cunoscută și sub numele de comunicare kinestezică sau atingere 3D, se referă la orice tehnologie care poate crea o experiență a atingerii prin aplicarea forțelor, vibrațiilor sau mișcărilor utilizatorului). Dar, controlul unui obiect virtual nu dă senzația pe care ai experimenta-o atunci când doi oameni se ating. Adăugarea unei senzații de atingere artificială poate oferi o dimensiune suplimentară, fără a fi nevoie să purtați mănuși pentru a simți obiectele și, astfel, se simte mult mai natural.

Studiul cercetătorilor de la Universitatea din Glasgow folosește o grafică, care oferă iluzia unei imagini virtuale 3D. Este o variație modernă a unei tehnici de iluzionism din secolul al XIX-lea, cunoscută sub numele de „Pepper’s Ghost”, care i-a încântat pe spectatorii din epoca victoriană, cu viziuni ale supranaturalului pe scenă. Sistemul utilizează sticlă și oglinzi pentru a face ca o imagine bidimensională să pară că pluteşte în spațiu, fără a fi nevoie de niciun echipament suplimentar.

Oglinzile care alcătuiesc sistemul modern actual sunt dispuse în formă de piramidă, cu o latură deschisă. Utilizatorii își trec mâinile prin partea deschisă și interacționează cu obiecte generate de computer, care par să plutească în spațiul liber din interiorul piramidei. Obiectele sunt create grafic și controlate de un program numit Unity Game Engine, care este adesea folosit pentru a crea obiecte și lumi 3D în jocuri video.

Situat chiar sub piramidă, se află un senzor care urmărește mișcările mâinilor și degetelor utilizatorilor, și există o singură duză de aer direcționează jeturile de aer către ei, pentru a crea senzații complexe de atingere. Sistemul general este condus de hardware electronic programat pentru a controla mișcările duzei. A fost dezvoltat un algoritm, care permite duzei de aer să răspundă la mișcările mâinilor utilizatorilor cu combinații adecvate de direcție și forță.

Pe măsură ce sistemul se extinde și se dezvoltă, cercetătorii se aşteaptă ca acesta să găsească utilizări într-o gamă largă de sectoare. Oferirea de experiențe uluitoare de jocuri video, fără a fi nevoit să purtăm echipamente greoaie este una evidentă; de asemenea, acest sistem ar putea permite și teleconferințe mai convingătoare. Totodată, ar putea ajuta clinicienii să colaboreze la tratamente pentru pacienți și să îi facă pe pacienți să se simtă mai implicați și mai informați în proces.

Sursa (traducerea şi adaptarea proprie): theconversation.com


  •  
  •  
  •  
  •  

Lasă un comentariu