O ipoteză incendiară: în recentele accidente cu avioane Boeing 737 a fost implicată China?

3 vizualizari

Boeing 737 este cel mai răspândit avion de pasageri din lume; este un avion bimotor, scurt/mediu-curier, cu fuzelaj de diametru standard, de capacitate mică și medie (120-220 pasageri). Numai că accidentele aviatice în care a fost implicat Boeing 737 în ultima perioadă, l-au făcut să devină coșmarul tuturor.

Duminică, 10 martie 2019, un aparat Boeing 737 MAX 8 al companiei Ethiopian Airlines, cu 157 de persoane la bord, s-a prăbuşit la sud-est de Addis Abeba (Etiopia), la scurt timp după decolare, la patru luni după un accident similar al unui avion Boeing 737 al companiei Lion Air în Indonezia soldat cu 189 de morţi, în urma ambelor catastrofe neexistând supravieţuitori.

Aceste două accidente din ultima perioadă, în care a fost implicat acelaşi avion – Boeing 737 – au făcut multe autorităţi naţionale şi companii aeriene să ia decizia drastică de a suspenda orice zboruri cu avioane Boeing 737. Şi, mai mult decât atât, acţiunile producătorului american de aeronave Boeing au scăzut atât de mult (Boeing 737 Max 8 era cel mai bine vândut model al companiei), încât gigantul american a avut parte de pierderi de 21,5 miliarde de dolari. În plus, din cauza accidentului produs duminică, compania americană a anulat lansarea celui mai nou model creat, Boeing 777X, programată pentru această săptămână.

Acum… întrebarea care se pune e următoarea: a fost vorba de două accidente nefericite sau un sabotaj, pentru a scoate de pe piaţă gigantul american? Într-un articol publicat pe site-ul fortune.com, pe 11 septembrie 2018, se apreciază că China ar avea nevoie în următoarele 2 decenii de 7.690 de avioane comerciale, în valoare de 1,2 trilioane de dolari. Iar cei mai mari producători de avioane comerciale sunt 2 în lume: Boeing şi Airbus. Să fi fost implicat concurentul Airbus în sabotarea avioanelor Boeing? Puţin probabil de luat în seamă o astfel de ipoteză.

Foarte interesant e că într-un articol publicat pe 14 martie 2019 pe site-ul bloombergquint.com, se vorbeşte despre ambiţiile companiilor chineze de a concura giganţii Boeing şi Airbus în fabricarea de avioane comerciale. Astfel, cele două accidente Boeing 737 sunt văzute ca o „oportunitate” de producătorul chinez de avioane Comac în a-şi vinde în întreaga lume modelul C919 (cu o capacitate maximă de 170 de pasageri). Comac spune că are deja 800 de comenzi de la companii aviatice internaţionale pentru C919.

La finalul articolului se spun următoarele: „SUA a formulat acuzații împotriva unui presupus agent chinez, care ar fi intenţionat să fure secrete comerciale din corporaţiile aeronautice americane. Guvernul chinez a respins acuzațiile. Nicholas Eftimiades, lector la Şcoala de Afaceri Publice de la Universitatea de Stat din Pennsylvania crede că tehnologia aerospaţială este ţinta nr. 1 pentru spionajul chinezesc”.

Până la urmă, să fi fost implicaţi chinezii în sabotarea avioanelor Boeing 737? Habar n-avem, doar putem să presupunem…