Muzica misterioasă din capela Rosslyn


capela-rosslynCapela Rosslyn (biserică scoţiană construită în secolul 15) ascunde multe secrete. Timp de sute de ani, atât experţii cât şi simplii vizitatori au încercat să rezolve enigma sculpturilor din interiorul capelei. În timp ce unii sunt de părere că acestea ascund îndrumări către o comoară ascunsă, compozitorul Stuart Mitchell susţine că a rezolvat o parte dintre aceste enigme. El crede că tavanele ornate cu arcuri sculptate, şi unde sunt 213 cuburi decorate, reprezintă de fapt un cod al unei muzici medievale.

Tatăl său, Thomas Mitchell, şi-a petrecut 20 de ani încercând să rezolve codul acestor ornamente şi acum, Stuart, interpretând descoperirile tatălui său, a obţinut o partitură, intitulată „The Rosslyn Motet”. Cei doi speră că muzica, atunci când este interpretată la instrumente medievale „în situ”, va rezona prin capelă şi va dezvălui secretul din piatră.

Figurile lui Chladni

Lui Thomas i-a venit ideea că sculpturile pot ascunde o partitură atunci când a observat că semnele sculptate pe fata cuburilor păreau a semăna extraordinar cu un fenomen denumit Cymatics sau „figurile lui Chladni”. Ernst Chladni a fost un fizician german care a dovedit existenta modelelor pe care le pot crea undele sonore prin folosirea unui arcuş de vioară, pentru a provoca vibraţia la nivelul unor plăci metalice peste care era aşternut un strat de nisip. El a arătat că energia sonoră a determinat orientarea granulelor de nisip după anumite modele.

Cercetările sale au fost desăvârşite de către medicul, fizicianul şi muzicianul Hans Jenny, care a făcut cercetări în domeniul energiei undelor sonore. Imaginile sale fotografice au evidenţiat efectele undelor sonore, care au trecut prin pulbere, lichide şi semisolide.

Cercetările lui Chladni şi Jenny au arătat astfel că sunetul poate deveni vizibil, demonstrând în mod clar asemănarea dintre modelele şi formele pe care le vedem în natură şi modelele şi formele proprii sunetelor.

Cum sunetele pot deveni vizibile

Acum, Thomas a explicat cum frecvenţa unei note da o formă. De exemplu, notele muzicale La şi Do vibrează la 440 KHz şi produc o formă asemănătoare unui romb. Diverse note pot produce astfel diverse forme cum ar fi flori, diamante şi hexagoane – toate acestea fiind prezente în cuburile din capela Rosslyn.

Stuart Mitchell este de părere că aceste forme sunt mult mai mult decât o simplă coincidenţă şi a înlocuit fiecare formă cu nota corespunzătoare.

Cu trei secole înainte

Interesant este că Ernst Chladni a scris pentru prima dată despre acest fenomen la sfârşitul secolului al 18-lea – iar aceste inscripţii sunt prezente într-o clădire care datează din secolul al 15-lea. Ceea ce duce la întrebarea: „a fost oare Sir William St Clair (cel care a creat catedrala Rosslyn) familiar cu noţiuni de ştiinţă necunoscute contemporanilor lui?”

Stuart Mitchell mai crede că există o legătură între Cavalerii Templieri şi aceste noţiuni ştiinţifice avansate pentru acea vreme. „Simbolismul din capela Rosslyn vorbeşte despre o civilizaţie pierdută pentru noi, civilizaţie care se pare că deţinea rădăcini ale tuturor mecanismelor Universului” a declarat Mitchell.

Dacă această ştiinţă a sunetelor a fost într-adevăr utilizată în sculpturile din capela, atunci trebuie să existe o explicaţie a faptului că informaţiile s-au pierdut vreme de câteva secole. Potrivit lui Mitchell, atunci, Biserica ascundea progresul ştiinţei ca să controleze publicul. „Pe atunci cei care ştiau prea multe erau arşi pe rug fiind acuzaţi de vrăjitorie” a declarat Mitchell.

Muzica diabolică

Ceea ce e interesant e că în muzica decodată din capelă apare şi intervalul muzical denumit „diabolus în musica”, după spusele lui Mitchell.
Biserica Catolică interzisese acest interval (cvarta mărită) din muzica medievală pentru că se credea că este tulburătoare şi astfel diabolică. Poate că în acest mod, St Clair dorea cu adevărat să provoace autoritatea Bisericii.

Acorduri bizare

Muzica în sine, potrivit lui Mitchell, este un amestec de „melodii celtice plus imnuri antice şi un soi de muzică creştină, dar nu catolică”. Poate că această muzică, sunt de părere cei doi, completează imaginile păgâne existente în capelă.

Mai mult decât atât, cei doi sunt de părere că acele note nu au fost săpate în piatră numai pentru a înregistra o piesă muzicală, ci că acestea pot dezvălui un secret medieval. „Speram, ştiindu-i pe masonii din acea vreme care cunoşteau proprietăţile acustice şi efectele rezonanţei asupra pietrei, să mai descoperim încă un secret ascuns în acest cod. Poate că, interpretând cu instrumente medievale acele acorduri, vom putea <<deschide un seif>> ascuns undeva în pereţii sfântului lăcaş” au declarat cei doi.

Există evident şi voci care îi contrazic pe cei doi, cum ar fi directorul lui Edinburgh Symphonia, care este de părere că este „doar o farsă dusă la extrem, cei doi dorind să o ia pe urmele lui Dan Brown”. Într-adevăr, capela Rosslyn apare şi în faimosul roman „Codul lui Da Vinci”.

ATENTIE! Intrucat nu toate sursele sunt de incredere si, uneori, este foarte greu pentru a fi verificate, unele articole de pe site-ul lovendal.ro trebuie sa fie luate cu precautie. Site-ul acesta nu pretinde ca toate articolele sunt 100% reale, scopul fiind acela de a prezenta mai multe puncte de vedere si opinii asupra unui anumit subiect (chiar daca acestea par a fi contradictorii). Asadar, erorile si ambiguitatile nu pot fi excluse complet. Prin urmare, nu ne asumam nicio responsabilitate pentru actualitatea, acuratetea, caracterul complet sau calitatea informatiilor furnizate. Utilizatorii folosesc continutul acestui site pe propriul risc.

Lasă un comentariu

Ads Blocker Image Powered by Code Help Pro

Aveti un program de blocare a reclamelor

Va rugam sa ne sustineti, dezactivand programul de blocare a reclamelor. Va multumim!

Powered By
100% Free SEO Tools - Tool Kits PRO