Cum a declanşat un mogul al presei (William Hearst) războiul dintre SUA şi Spania


William Hearst„Fă-mi rost de fotografii. Eu îţi fac rost de un război”

Lui William Hearst (1863-1951), mogul american al presei scrise, i-a făcut o deosebită plăcere să provoace un adevărat război între SUA şi Spania pentru Cuba, cu scopul de a mări tirajul şi audienţa publicaţiilor sale şi de a-şi promova viitorul în politică. Urmărind acest obiectiv, în 18961-a trimis pe fotograful Frederick Remington în Cuba pentru a face un portret al atrocităţilor spaniole de acolo. Negăsind nimic de acest gen, Remington i-a trimis o telegramă lui Hearst: „Linişte totală. Niciun fel de probleme. Nu va fi niciun război. Doresc să mă întorc.” Heart i-a răspuns tot printr-o telegramă: „Te rog, rămâi. Tu fă-mi rost de fotografii. Eu fac rost de război.”

Remington s-a conformat indicaţiilor şi Hearst a reuşit să se ţină de promisiune. Pozele publicate în ziarele lui au incitat atât de mult sentimentele anti-hispanice, încât, atunci când nava de război americană Maine a fost aruncată în aer în portul Havana, guvernul Statelor Unite a declarat cu uşurinţă război.

Copiii cu mâinile în sus…erau împuşcaţi sau se jucau?

În 1913, în publicaţiile Hearst a apărut o poză cu mai mulţi copii mexicani ce stăteau în apă până la genunchi şi ţineau mâinile ridicate în aer. În articolul aferent se afirma ca aceştia fuseseră trimişi în grupuri mari în ocean, pentru a fi împuşcaţi de către federali mexicani. De fapt, era vorba de poza unui turist care îi fotografiase pe copii în timp ce se îmbaiau în apa golfului Honduras.

În 1936, când a izbucnit războiul civil din Spania, Hearst a publicat fotografii ce prezentau aşa-zisele atrocităţi comise de loialişti împotriva adepţilor lui Franco; într-adevăr, s-au comis atrocităţi – dar de către trupele lui Franco împotriva loialiştilor. Un astfel de „devotament” faţă de adevăr a dictat stilul reportericesc al lui Hearst, primind denumirea de „jurnalismul galben”. Foarte multă lume crede că acest stil a răsărit în urma sponsorizării, de către Hearst, a războiului americano-spaniol. De fapt, îşi are originea în cu totul altceva: publicaţia rivală din acea vreme, New York World, crease un personaj comic de benzi desenate, pe nume „Puştiul galben”. Hearst a furat ideea, dovedind astfel că, aidoma multor antreprenori de succes, era atent şi la lucrurile mărunte.

Interesant e că filmul „Citizen Kane” („Cetăţeanul Kane”) al lui Orson Welles, apărut în anul 1941, fiind votat de către criticii de film, drept cel mai bun film al tuturor timpurilor, descrie de fapt viaţa şi biografia malefică a acestui mogul, William Hearst.

ATENTIE! Intrucat nu toate sursele sunt de incredere si, uneori, este foarte greu pentru a fi verificate, unele articole de pe site-ul lovendal.ro trebuie sa fie luate cu precautie. Site-ul acesta nu pretinde ca toate articolele sunt 100% reale, scopul fiind acela de a prezenta mai multe puncte de vedere si opinii asupra unui anumit subiect (chiar daca acestea par a fi contradictorii). Asadar, erorile si ambiguitatile nu pot fi excluse complet. Prin urmare, nu ne asumam nicio responsabilitate pentru actualitatea, acuratetea, caracterul complet sau calitatea informatiilor furnizate. Utilizatorii folosesc continutul acestui site pe propriul risc.

Lasă un comentariu

Ads Blocker Image Powered by Code Help Pro

Aveti un program de blocare a reclamelor

Va rugam sa ne sustineti, dezactivand programul de blocare a reclamelor. Va multumim!

Powered By
100% Free SEO Tools - Tool Kits PRO