Cadillac, automobilul american care şi-a luat numele după un francez

617 vizualizari

cadillacÎn jurul anului 1701, Le Seur Antoine de la Mothe Cadillac, şeful unei expediţii franceze în zona marilor lacuri, a fondat un post comercial permanent pe care l-am numit Ville d’Etroit. Zona a prosperat, iar oraşul născut pe locul coloniei avea să se numească Detroit. Două sute de ani mai târziu, firma de motoare a lui Henry Leland, un mecanic despre care se spunea că era genial, a fuzionat cu Detroit Automobile Company, luând astfel naştere Cadillac Motor Company. Uzina urma să producă automobile purtând blazonul vechii familii Cadillac.

Datorită preciziei fantastice a pieselor produse de Leland maşinile Cadillac au ajuns rapid în vârful ierarhiei, unul din modele primind un premiu de excelenta din partea Royal Automobile Club din Marea Britanie.

În 1908 William Durant, fondatorul companiei General Motors (GM), a devenit interesat de Cadillac. Acţionarii fabricii au fost receptivi, dar suma cerută, 3,5 milioane dolari, i s-a părut exagerată lui Durant. Probabil că acesta a regretat faptul că nu a cumpărat-o atunci pentru că preţul cu care a achizitionat-o câteva luni mai târziu a fost de 5,5 milioane dolari. Cadillac a devenit în mod oficial parte a concernului GM la 29 iulie 1909. Pentru că situaţia companiei la acea oră nu era strălucită, Durant a iniţiat reorganizarea sa după modelul Cadillac.

Cadillac-ul a avut un succes deosebit cu modelul 30, care a fost lansat în 1909. În 1915 fabrica a fost prima care a produs un motor cu opt cilindri şi a introdus iluminatul electric în interiorul automobilului. Aceste invenţii au menţinut Cadillac-ul în frunte la clasa automobilelor de lux.

Cadillac a prosperat în anii ’20, dar în timpul crizei ar fi dat faliment dacă nu ar fi existat resursele şi forţa GM-ului care să susţină divizia. Maşinile de înaltă calitate ale acestei mărci costau mai mult decât îşi putea permite marea masă a cumpărătorilor americani. O strategie de producere a unor automobile mai simple, la preţ mediu, aşa cum făcuseră rivalii de la Packard, ar fi putut salva poate fabrica, dar cu siguranţă ar fi diminuat prestigiul mărcii. Cei de la Cadillac au preferat să aibă răbdare, fără a renunţa la producerea maşinilor de lux. Aşteptarea le-a fost răsplătită, astfel ca la sfârşitul anilor ’30 Cadillac-ul era automobilul de lux numărul unu al Statelor Unite.