
Cei mai mulți dintre noi am experimentat măcar o dată în viaţă un sentiment de „deja vu”, dar ce anume provoacă această senzație? Intrăm, de exemplu, pentru prima dată într-o încăpere, dar avem senzația neobișnuită că am mai fost acolo înainte.
De-a lungul anilor, au existat numeroase explicații pentru sentimentul de „deja vu”, de la o „eroare în Matrix” până la amintirea unei experiențe dintr-o viață trecută, dar există un răspuns științific oficial?
O serie de studii au încercat să recreeze sentimentul de „deja vu” în condiții de laborator. Într-un studiu din 2006, condus de Leeds Memory Group, s-a folosit hipnoza pentru a crea amintiri simple care au fost apoi uitate, iar ulterior au fost amintite prin anumiţi stimuli declanşatori. Mai recent, realitatea virtuală a fost utilizată pentru a declanșa un sentiment de familiaritate incertă, prin expunerea voluntarilor în lumi de jocuri virtuale, cu machete identice, dar texturi și peisaje diferite.
Cea mai comună explicație a sentimentului de deja vu este aceea că el este un fenomen de memorie, care este declanșat atunci când o persoană leagă o experiență de o memorie existentă, care este foarte similară, dar care nu se potrivește chiar foarte mult.
Totuşi, într-un studiu recent, când s-a folosit rezonanță magnetică (RMN) pentru a scana creierul a 21 de voluntari în timp ce se confruntau cu senzaţia de deja vu, s-a descoperit că cea mai activă era partea creierului implicată în luarea deciziilor, şi nu cea legată de memorie. Acest lucru ar putea însemna că ceea ce percepem ca deja vu rezultă din conflictul creierului nostru dintre ceea ce am experimentat și ceea ce credem că am experimentat.
Sursa (traducerea şi adaptarea proprie): scientificamerican.com
P.S. Eu cred că există mai multe teorii prin care se pot explica senzaţiile de „deja vu”. Iar una dintre ele ar fi aceasta: în anumite condiţii, conştiinţa noastră percepe mai devreme evenimentele din jurul nostru (cu câteva secunde sau milisecunde) decât creierul nostru. Astfel, se pot explica nu doar senzaţiile de deja vu, dar şi intuiţia, atunci când ştim să alegem decizia cea mai bună, fără a gândi (a analiza).
Din 2008, cercetam si cautam adevarul in domenii precum istoria, religia sau metafizica. Am publicat peste 15.000 de articole; munca este imensa, dar si costurile aferente sunt foarte mari. Publicitatea Google Adsense nu acopera toate costurile, iar pentru a continua munca si proiectul, avem nevoie de ajutorul vostru. Orice donatie conteaza, indiferent de suma. Toti banii stransi se vor duce catre acest proiect, dar si pentru cercetarea unor subiecte controversate din istorie, inclusiv cercetari genealogice. Va multumim din suflet!
DONATI prin PAYPAL:
DONATI prin CONT BANCAR (ING BANK):
- Cont LEI: RO53INGB0000999917643869
- Titular: ASOCIATIA GENIA - GENEALOGIE SI ISTORIE CUI:51669957
- Email: contact@genia.ro
- Nr.inregistrare Min.Justitiei: 1036/A/2025