
Jobenul apare în Franța și Anglia la sfârșitul secolului al XVIII-lea şi începutul secolului al XIX-lea, impunându-se în vestimentația bărbaților din aproape toate clasele sociale. Se poate spune că jobenul a apărut aproape peste noapte și a fost considerat de mulți ca fiind elegant și autoritar, dar, în același timp, ciudat de uniform.
Există o teorie conform căreia aceste pălării nu aveau deloc legătură cu moda și erau fabricate folosind un proces care implica azotat de mercur, folosit pentru tratarea și modelarea fetrului (fetrul este o pâslă din lână sau păr de animal presat și încleiat, folosită mai ales la fabricarea pălăriilor). Vaporii proveniți din acest mercur sunt foarte toxici, iar expunerea prelungită provoca tremurături ale mâinilor, pierderi de memorie, schimbări de dispoziție și nebunie – simptome care au dat naștere vechii zicale „nebun ca un pălărier”. De-aici apare întrebarea: oare mercurul n-a fost mai mult decât o alegere materială? Dacă a fost o metodă de a supune mintea și de a înmuia gândirea, într-o perioadă de schimbări enorme? Ţineţi minte că la sfârşitul secolului al XVIII-lea şi începutul secolului al XIX-lea au loc evenimente majore de schimbare în lume: declararea independenţei SUA, revoluţia franceză de la 1789, căderea Imperiului Romano-German, etc. Poate că oamenii care purtau acele pălării, noua clasă „respectabilă” a lumii reconstruite, erau „amorțiți” fără să știe, iar gândirea lor era încețoșată chiar de simbolurile progresului pe care le etalau cu mândrie.
Fie că a fost o coincidență sau o intenție intenționată, rezultatul a fost același: o epocă care a prețuit conformismul mai mult decât curiozitatea. Jobenul a devenit un simbol al politeții, controlului și, foarte posibil, un instrument silențios al „noii ordini mondiale”, strălucind la exterior, dar toxic sub suprafață.
Din 2008, cercetam si cautam adevarul in domenii precum istoria, religia sau metafizica. Am publicat peste 15.000 de articole; munca este imensa, dar si costurile aferente sunt foarte mari. Publicitatea Google Adsense nu acopera toate costurile, iar pentru a continua munca si proiectul, avem nevoie de ajutorul vostru. Orice donatie conteaza, indiferent de suma. Toti banii stransi se vor duce catre acest proiect, dar si pentru cercetarea unor subiecte controversate din istorie, inclusiv cercetari genealogice. Va multumim din suflet!
DONATI prin PAYPAL:
DONATI prin CONT BANCAR (ING BANK):
- Cont LEI: RO53INGB0000999917643869
- Titular: ASOCIATIA GENIA - GENEALOGIE SI ISTORIE CUI:51669957
- Email: contact@genia.ro
- Nr.inregistrare Min.Justitiei: 1036/A/2025











