EXCLUSIV! Alegerile prezidenţiale din Mexic din iulie 2018 pot fi câştigate de Andres Manuel Lopez Obrador, care va da o lovitură mortală bancherilor şi bogătaşilor miliardari corupţi

În Mexic se duce anul acesta (2018) o bătălie pe viaţă şi pe moarte. Pe 1 iulie 2018 au loc alegeri prezidenţiale, iar cele mai mari şanse de a obţine preşedinţia Mexicului le are liderul populist de stânga Andres Manuel Lopez Obrador (AMLO), care, în sondaje se află cu 15% înaintea celui mai apropiat rival. Iar acum, AMLO amenință să pună capăt celui mai scump proiect de infrastructură publică din țară, noul aeroport din Mexico City, care a fost afectat de scandaluri de corupție, de când a fost început, acum patru ani.

Ultima promisiune a lui AMLO a provocat un şoc în rândul elitei de afaceri din Mexic, mulți dintre ei riscând să piardă importante sume mari de bani din proiect. Cel care ar avea cel mai mult de suferit ar fi nimeni altul decât cel mai bogat om din Mexic (şi unul dintre cei mai bogaţi din lume), Carlos Slim, care a declarat recent jurnaliștilor că suspendarea proiectului aeroportului ar însemna “suspendarea creșterii țării”. De aceea, Slim i-a cerut lui AMLO să-și reconsidere opoziția.

Însă, preocuparea lui Slim pentru proiectul aeroportului este una extrem de oportunistă. Grupo Carso, una dintre numeroasele sale companii de construcții, este profund implicată în proiectul de construcție a aeroportului. Trei contracte mari de aproximativ 94 de miliarde pesos (5 miliarde de dolari) sunt în mâinile consorțiilor conduse de Grupo Carso sau de alte firme deținute de Slim și de familia sa.

Prima licitație pe care familia lui Slim a câștigat-o a fost cea pentru designul arhitectural al aeroportului, acordat unei firme conduse de Fernando Romero, un arhitect mexican căsătorit cu una dintre fiicele lui Carlos Slim. Alte companii mari mexicane implicate în proiect sunt ICA, Prodemex, GIA și Grupo Hermes, care este deținută de Carlos Hank, un bancher miliardar cu legături cu actualul guvern. Alți doi participanți majori sunt giganții spanioli de infrastructură Acciona și FCC, ultimul dintre ei fiind deținut în majoritate de Carlos Slim.

Unul dintre cei mai mari beneficii financiare ale noului aeroport îl constituie costurile extrem de mari de întreținere ale aeroportului. Acest obiectiv de investiţii a fost construit pe un lac întins, care a fost drenat înainte de a începe şantierul. Dar solul are încă un conținut extrem de ridicat de apă și o rezistență scăzută. După cum a raportat anul trecut ziarul mexican “Proceso”, acest lucru va duce în mod inevitabil la contracte foarte mari, doar pentru a menține stabil terenul pe care este construit aeroportul.

Atunci când proiectul de construire a aeroportului a fost lansat pentru prima dată în 2014, a fost larg acceptat de publicul larg. Mexico City este una dintre cele mai mari metropole ale lumii, iar aeroportul este cel mai aglomerat hub al Americii Latine, însă nu are loc pentru o creștere mai mare, deoarece este localizat într-o zonă rezidențială construită. În schimb, noul aeroport, amplasat la 15 kilometri de centrul orașului, ar avea șase piste construite și 94 porți de îmbarcare pe o suprafață de aproximativ 5.000 de hectare. Acesta ar putea avea o capacitate de aproape 120 de milioane de pasageri pe an, de patru ori mai mare decât capacitatea actuală a aeroportului, devenind astfel “unul dintre cele mai mari 3 noduri aeroportuare din lume”.

Dar, de îndată ce a început proiectul, au apărut și acuzațiile de corupție. Și în Mexic corupția este un subiect sensibil, ocupând poziția de top în multe dintre sondajele privind problemele cetăţenilor, chiar înainte de consumul de droguri.

Proiectul aeroportului este în prezent cu 50 miliarde pesos (2,7 miliarde de dolari) peste bugetul iniţial și nu este nici pe departe terminat. Având în vedere că cel puțin 40% din finanțare se așteaptă să fie obţinută prin parteneriate public-privat, care includ și costuri exorbitante de rambursare pe termen lung, factura finală va depăși cu mult costurile planificate inițiale de 169 miliarde de pesos (9 miliarde de dolari).

Creşterea costurilor reprezintă o cauză specială de îngrijorare, atunci când există o supraveghere insuficientă a modului în care sunt cheltuite fondurile. Potrivit șefului comitetului Congresului înființat pentru a supraveghea proiectul, Rafael Hernandez Soriano, există o transparență atât de mică, încât este foarte greu să se spună unde se îndreaptă exact banii. Un procent de 70% din contracte, dintre care unele au o durată de 50 de ani (cu opțiunea de a le prelungi la 100 de ani), au fost atribuite fără licitație, contravenind în mod direct legilor anti-corupție ale guvernului mexican.

Având în vedere banii mulţi pe care proiectul le-ar putea genera în anii următori pentru unele dintre cele mai mari companii și bănci din Mexic, elita de afaceri a Mexicului se va lupta cu toate forţele pentru ca AMLO, în caz că ajunge preşedinte, să nu se atingă de acest proiect.


 

 

Articole inrudite